tirsdag den 22. april 2014

Anmeldelse af Mads Peder Nordbos Odins labyrint


Odins Labyrint - et glasbarns fortællinger af Mads Peder Nordbo er en spændingsroman, der udspiller sig i nutidens London, men trækker tråde helt tilbage til kristendommens og den nordiske mytologis oprindelse.

Mathias Hviid, som finder beviser for, at Odin har levet i virkeligheden, og at myten om Jesus er baseret på netop denne figur. At hele kristendommens fundament således bygger på en stor løgn er gennem årene forsøgt skjult af katolske broderskaber, der har begået mord for at bevare hemmeligheden. Og nu hvor Mathias kender hemmeligheden, er han måske selv i fare.

Anmeldelse:
Jeg har læst bøgerne i Mads Peder Nordbos triologi i lidt omvendt rækkefølge. Jeg fik læst Thuleselskabet inden jeg fik læst Odins Labyrint færdig. Jeg var vild med Thuleselskabet, så mine forventninger til Odins labyrint var tårnhøje. om de blev indfriet kan du læse nedenfor.

Der er masser af spænding i bogen, du lærer også samtidig noget om runer. Som mange andre som skriver fiktion om sit eget område kan det komme til at virke lidt tungt ind i mellem. Til tider bliver beskrivelserne noget omstændige.

Man skal dog ikke være i tvivl der er masser af spænding til at fastholde dig til tider åndeløs - hvor du bare må have lidt mere at vide. Den er svær at ligge fra sig, fordi at Mads Peder Nordbo ved hvordan han skal fastholde sine læsere.

I langt størstedelen af romanen fungerer skrivestilen rigtig godt, plottet fungerer hele vejen igennem. Har du først forliget dig med skrivestilen, så vil du være solgt. Der er en del "Dan Brown" over det - efter min mening er serien bedre end Dan Brown - fordi at den ikke er skrevet som et koncept, hvor man næsten på forhånd ved hvad der kommer til ske.

Persongalleriet er levende beskrevet, man får virkelig en følelse af at man lærer personerne rigtig godt at kende.

Alt i alt en rigtig god spændingsroman, som jeg klart vil anbefale.

Du kan læse min anmeldelse af Thuleselskabet her

Rigtig god læselyst.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar