lørdag den 30. maj 2020

Jeg kan se dig af Mari Jungstedt

Handling
Roen har lagt sig over Gotland efter turistsæsonen, men septembervejret er smukt, og havet er stadigvæk varmt efter den lange, hede sommer. Frida og 3 studiekammerater tilbringer weekenden på den isolerede ø Lilla Karlsö, inden de atter skal i gang med jurastudierne.

Efter en lur på en afsidesliggende strand vågner Frida op i kærestens arme og gør en frygtindgydende opdagelse. Både han og de to andre studiekammerater er døde. Hun er den eneste overlevende.

hvem ville de unge mennesker til livs? Er nogen ude efter at myrde studerende, eller befandt de sig bare på det forkerte sted på det forkerte tidspunkt? Og hvorfor slap Frida? Kriminalkommisær Anders Knutas bliver trukket ind i en skræmmende sag, der trækker træde tilbage i fortiden.

Anmeldelse
Dette er krimi nummer 15 af Mari Jungstedt med Andres Knutas. Så det er endnu en Gotland krimi. 

Ud over selve krimi-elementet bruges der også lidt tid på forholdet mellem Karin og Anders, som over tid har udviklet sig til at de nu er et par. Midt i efterforskningen inviterer de deres børn til at møde hinanden, i Anders' sommerhus.

Det er ikke en krimi med bestialske mord og blod i lange baner. Selve plottet er nu alligevel ondt i al sin grusomme enkelthed. Det er dog heller ikke et psykologisk plot hvor det løber dig koldt ned af ryggen, ihvertfald ikke hele tiden.

Det er en hyggelig krimi, som ud over at ville underholde og sætter fokus på forskellen i de sociale rangstiger og forskelle i menneskers muligheder ud fra deres sociale arv. Historien som Mari Jungstedt fortæller er rigtig spændende.

Plottet er bygget op så du ikke umiddelbart er klar over hvad der er sket og hvorfor. Det fungerer også fint med sidehistorien som foregår en del år tidligere. Det giver historien et godt tvist.

Selvom jeg aldrig har været på Gotland, føler jeg da efterhånden at jeg kender Gotland ret god.

Krimien afsluttes med rigtig cliffhanger - med den allersidste sætning, så er jeg glad for at Mari Jungstedt allerede er gået i gang med efterfølgeren. Den glæder jeg mig i hvertfald til at læse.

Rigtig god læselyst.

Krimihjerte giver Jeg kan se dig af Mari Jungstedt 💜💜💜💜ud af 6 mulige

Ingen kommentarer:

Send en kommentar