mandag den 24. februar 2014

Interview med Jakob Knudsen

1 Kunne du tænke dig at møde Kristian Swane?
Jeg får ofte spørgsmålet om, hvor meget af Kristian Swane, der er i Jakob Knudsen. Jeg svarer altid, at der er en del. Hvis jeg havde haft en storebror, kunne det måske have været ham. Så alene på grund af vores fælles præference for mad, bøger, vin, filosofi osv. ville det ganske givet blive et interessant møde.
Men jeg ville nok også spørge ind til nogle af de uforløste ting i hans personlig, som han af og til slås med: perfektionismen - hans trang til ensomhed - hans uvilje til at dele ud af sine tanker, før han er klar. De ting, der er med til at gøre ham til et rigtigt menneske på godt og ondt.
2 Er det vigtigt for dig at dine krimier har en morale?
Ja. Det går ikke uden. Synes først, jeg er lykkedes med en krimi, når folk har fået noget mere at tænke over end bare plottet. Det letteste i verden er at fordømme en drabsmand, men det sværeste er at forstå ham. Det er de færreste, der slår ihjel uden grund. Jeg vil gerne finde ind til, hvorfor de gør det.
3 Hvor og hvornår skriver du bedst?
Mit kontor på første sal med udsigt over parken og søen. Formidag/tidlig eftermiddag.
4 Læser du selv krimier? I givet fald hvilke? og hvorfor lige dem?
Ja, jeg læser krimier, men aldrig når jeg selv skriver, så jeg er dårligt opdateret i disse år, hvor jeg udgiver en bog om året i snit. Har haft meget ud af at læse klassikerne for år tilbage: Sjöwall og Wahlöö - Ed McBain. Gode håndværkere, der har vist vejen i den moderne krimigenre.
Du kan læse mit interview med Jakob Knudsen som jeg tidligere har lagt på bloggen her

Ingen kommentarer:

Send en kommentar