mandag den 29. august 2016

Kureren af Kjell Ola Dahl

Jeg har lige vendt sidste side i Kureren. Kureren er en krimi som har høstet fine priser i hjemlandet Norge.

Kureren starter i nutiden, efterfølgende bevæger den sig hovedsagligt i årene 1942 og 1967. Hovedpersonerne Esther, Sverre og Gerhard har de største roller i historien - langt hen af vejen er det et spørgsmål om hvem kan man stole på?

Esther er jøde samtidig med at arbejder for den norske modstandsbevægelse, det er jo kun et spørgsmål om tid - hvor længe det kan gå godt. Esther er veninde med Åsa, som danner par med Gerhard - sammen har de datteren Turin. Efter at Esther er flygtet til Sverige, bliver Åsa dræbt. Tyskerne finder ud af at Gerhard har deltaget i Spanienskrigen - så han bliver hurtigt jagtet vildt. Drabet bliver aldrig rigtig opklaret. Gerhard forsvinder fra jordens overflade i 1942, men dukker i 1967 op igen. Har vil nu mødes med hans datter Turin, men er det den egentlige grund til at han er kommet tilbage til Norge?

Det er en krimi som kåret som Norges bedste krimi i 2015.

Jeg har haft nogle dejlige dage, mens jeg læste den. Faktisk havde jeg til tider det med stederne som omtaler - det har jeg da lige låst. Men det var jo i Blå Stjerne af Jan Guillou.

Kureren er en rigtig god krimi, hvor man aldrig er helt tryg ved de 3 hovedpersoner. Hvad er det for nogle skjulte dagsordner de hver i sær har? Jeg er ret vild med at læse om 2. verdenskrig, så den gik selvfølgelig lige ind på hitlisten her hos mig.

Der er nogle rigtig gode person beskrivelser, særligt Esther kommer man meget tæt ind på livet af. Plottet er også rigtig godt, der var ihvertfald ikke noget tidspunkt hvor man som læser bare vidste at - sådan her hænger det hele sammen. Tiden omkring 1942 er med til at forme de 3 hovedpersoner, også hvad de senere fortager sig i livet. Den er en rigtig god krimi, hvor afsættet er begivenheder under 2. verdenskrig.

I kan godt glæde jer.

Rigtig god læselyst.

Jeg har modtaget Kureren af Kjell Ola Dahl til anmeldelse fra Forlaget Modtryk.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar