lørdag den 9. september 2017

Da blev jeg døden af Steffen Jacobsen

Handling
Los Alamos. Juli 1945. En række af verdens førende atomforskere er samlet for at konstruere det våben, som vil ændre verden for altid. Heriblandt danske Niels Bohr og hans assistent David Adler.

Kapløbet om at udvikle atombomben bliver for den unge Adler også et personligt drama om magt, hemmeligheder og kærlighed. Både Adler og Niels Bohr må undervejs træffe skæbnesvangre valg, der vil få store konsekvenser for både dem selv og for menneskeheden.

Anmeldelse
Jeg har nydt at være i selskab med Niels Bohr og David Adler i det sidste stykke tid. Det har været en udpræget fornøjelse.

"Da blev jeg døden" er en spændende fortælling, om hvordan alle kneb gælder for at være med i kampen om hvordan man udvikler en atombombe - men også hvad det gjorde ved de personer som var en del af forsker-teamet bag. Her spillede Niels Bohr en stor rolle. Særligt hvor langt den Sovjetiske efterretningstjeneste er villig til at gå, er måske ikke så overraskende, men det er yderst spændende hvordan de forsøger at få adgang til resultaterne.

Der er en del teknik med i historien, men uden dette synes jeg ikke, at man ville få de fine nuancer med i hvad det var for et arbejde der blev udført. Det hjælper selvfølgelig også at man har en særlige interesse for emnet. For mig er det det emne inden for fysikken som er mest spændende.

Plottet er rigtig flot sat op, hvor du kommer vidt omkring, men hvor alle tråde bliver samlet til slut. Særligt det som sker efter det vellykkede eksperiment, synes jeg giver historien et ekstra løft. Om det virkelig var det der skete, og med denne begrundelse er egentlig helt uden betydning. Men det giver personerne en ekstra form for pondus. Forstået på den måde, at det de foretager sig efterfølgende har rod i netop de oplevelser de fik ved at se hvad det var de havde skabt - på helt tæt hold.

Det har været fascinerende at være med på denne rejse, som er en skønlitterær fortælling af hvad der måske skete i forbindelse med udviklingen af atombomben og bagefter.

Bogen er bygget op på David Adlers person, som er fætter til Niels Bohr i fortællingen. På denne måde kommer man tæt ind på både Niels Bohr og hele holdet omkring ham. Personskildringerne er meget realistisk beskrevet, og du føler de kommer ind under huden på dig. Dette gælder selvfølgelig særligt David Adler.

Hvis du mest er til mainstream-krimi og spændingsromaner så er jeg ikke sikker på du vil synes om denne. Men jeg synes nu alligevel i skulle prøve den.

Alt i alt en rigtig godt fortalt historie, om en periode som havde afgørende betydning for eftertiden.

Krimihjerte vil gerne varmt anbefale Da blev jeg døden.

Krimihjerte giver Da jeg blev døden 5 krimihjerter ud af 6 mulige med ud på sin videre færd.

Rigtig god fornøjelse.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar