tirsdag den 10. oktober 2017

Manden der søgte sin skygge af David Lagercrantz

Handling
Lisbeth Salander afsoner en kortere straf i kvindefængslet Flodberga. Hun gør alt for at holde sig fri af konflikterne mellem fangerne, men da en ung kvinde fra Bangladesh bliver mishandlet i sin celle, griber Lisbeth ind. Det betyder en konflikt med fanger Benito - som styrer hele fængslet - en brutal livstidsfange med gode kontakter båden indenfor og udenfor murene.

Lisbeth får besøg i fængslet af Holger Palmgren, der har fået fat i dokumenter, som kaster nyt lys over hendes barndom. Hun beder Michael Blomkvist om hjælp til nogle undersøgelser, og sporene leder dem til Leo Mannheimer, partner i Alfred Ögrens Kapitalfond. Hvordan hænger en velbeslået finansmands baggrund sammen med Lisbeths? Og hvordan skal Lisbeth håndtere den stadig alvorligere trussel fra Benito og hendes bande?

Anmeldelse
Jeg har været spændt på at læse Manden der søgte sin egen skygge. Jeg har forsøgt ikke at sammenligne David Lagercrantz' skrivestil med Stieg Larssons. Det er lidt svært når nu Lagercrantz bruger Larssons krimi-univers og personerne deri.

Jeg synes, den første halvdel var flyvende, men så kom der et dyk over de næste 50 sider. Desværre kom spændingsniveauet aldrig helt tilbage til, hvad det var i første halvdel af bogen.  Langt det meste af tiden var jeg nu alligevel godt underholdt.

Manden der søgte sin skygge er en meget rammende titel, og faktisk handler bogen ligeså meget om det som om Lisbeth Salander & Co. For mig var det bare ikke den del af historien jeg var mest opslugt af. Det er grunden til, at jeg aldrig blev helt vild med sidste del af historien.

Lagercrantz skriver egentlig udmærket, men jeg ville ønske at han og hans redaktør var lidt skarpere på at spændingsniveauet skal holdes gennem hele bogen. Det er så ærgerligt, når historien egentlig er god - plottet holder også fint - at der er for mange sidespor som trækker historien i langdrag. Sådan at der faktisk bliver lidt svært at fastholde interessen.

Personskildringerne er rigtig gode. Personerne har dybde og beskrivelserne gør dem nærværende. I Mander der søgte sin skygge har Michael Blomkvist fået en større rolle end i den forrige, og det er bestemt et plus.

Uanset min kritik, så er det faktisk en god og bestemt læseværdig bog. Det er en spændingsroman, som forsøger at finde ind til baggrunden for nogle af de overgreb som Salander var udsat for i sin barndom, begrebet ære får også en central betydning.

Krimihjerte giver 4 krimihjerter ud af 6 mulige til David Lagercrantz Manden der søgte sin egen skygge.

Rigtig god fornøjelse.

1 kommentar: