tirsdag den 17. oktober 2017

Farao af Wilbur Smith

Handling
Historien starter med at Tamose, den store Farao, må se frygten i øjnene, da Luxor er omringet.

Taita, der før var slave, leder nu Tamoses hær imod fjenderne. En gammel allieret vender heldet og Luxor er reddet. Men et spind af intriger venter Taita, da han vender hjem og han bliver anklaget for at have forrådt sin Farao. Farao Tamose er død og den nye farao træder frem fra skyggerne.

Anmeldelse
Denne har jeg glædet mig meget til skulle dukke op i min postkasse. Jeg er vild med stort set alle Wilbur Smiths spændingsromaner. Denne er ingen undtagelse. Dette er den 6. bog i serien om det gamle Egypten. Taita er den gennemgående person i alle bøgerne.

Jeg har i mange mange år elsket bøger om det gamle Egypten. Så når en af mine absolutte ynglingsforfattere udgiver en ny - så er det en bog jeg helt sikkert kaster mig over.

Alle mine forventninger er indfriet i denne dejlige spændingsroman af Wilbur Smith. De mesterlige miljø-/personbeskrivelser er en fast og velintegreret del af Wilbur Smiths romaner. Herudover er beskrivelserne så levende at jeg som læser ikke har de store problemer med at forestille mig de forskellige scenarier. Jeg er jo godt klar over, at hvis jeg tog til Egypten den dag i dag - ville jeg måske ikke kunne nikke genkendende til scenarierne.

Det som Wilbur Smith blandt andet er helt eminent til er at skabe masser af spænding, samtidig med at han giver nogle så levende beskrivelserne. Du kommer til at føle at du kender de fleste at personerne ganske godt. Der er ihvertfald nogle stykker i denne bog, som jeg synes kunne være en vild oplevelse at møde. (Det kan af indlysende årsager selvfølgelig ikke lade sig gøre).

Som i de fleste af Wilbur Smiths bøger er der også i denne ikke sparet på blodige detaljer, men de optræder alligevel på en helt afbalanceret måde. De giver mening til fortællingen.

Hvis du i forvejen kunne lide de foregående bøger om det gamle Egypten af Wilbur Smith eller måske serierne om det gamle Egypten af Christian Jacq - så vil du også elske denne.

Jeg vil ihvertfald gerne varmt anbefale denne - også selv om du ikke har læst de forrige i serien. Det er aldrig for sent at komme i gang med Wilbur Smith.

Krimihjerte giver 5 store krimihjerter ud af 6 mulige til Farao af Wilbur Smith.

Rigtig god fornøjelse.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar