torsdag den 12. juli 2018

Valmuemanden af Christian Frost

Handling
En varm sommerdag forsvinder to unge piger ud i den blå luft. Selv en febrilsk og dybdegående efterforskning af den 9-årige og den 16-åriges forsvinden giver ingen nye beviser. Et halvt år senere bliver den 9-årige pige fundet død i Sydspanien - klædt i en fin aftenskjole og med sin teddybjørn i favnen.

Makkerparret Falster og Hede, der bliver tildelt den grusomme og ildevarslende sag. Inden længe finder de da også inkriminerende spor, der forbinder forbrydelsen med de allerhøjeste samfundslag og en hemmelig organisation, som arrangerer orgier med mindreårige for deres rige og forrykte klienter.

Men hvordan er pigen kommet til Sydspanien? Og hvad er der sket med den anden pige?

Anmeldelse
Jeg siger det bare, det er pænt svært at finde levende blomster i haven efterhånden.

Valmuemanden er trejde krimi i serien om kriminalassistent Falster og hans makker Hede. Jeg har ikke læst de 2 tidligere krimier i serien. Valmuemanden er en selvstændig fortsættelse som du sagtens kan læse uden at have læse de første to i serien.

Der er en del personer at holde rede på, så det gælder om at holde tungen lige i munden.

Plottet er flot bygget op, med en spændende handling. Afslutningen er måske nok overraskende - og så alligevel ikke. Nærmere vil jeg ikke komme det, da jeg ellers spoiler for meget af handlingen.

Sprogligt er der for mange skønshedsfejl, til at jeg sådan rigtigt falder på næsen over Valmuemanden.

Der at tage emner som pædofili op. Et emne som altid vil kunne skabe en psykologiske uhyggelig krimi. Det gør det os her. Det er ikke fordi det bliver udbasuneret, men det gør det egentlig ikke meget bedre. Du vil ud fra krimien helt automatisk forestille en del uhyggelige billeder.

Der hvor der virkelig risler én koldt ned af ryggen, det er da du som læser finder af hvorfor den første pige - Anita - udsættes for det hun gør. Så er du advaret.

Samlet set er det en krimi, hvor hvis du kan se igennem de sproglige skønhedsfejl og de mange personer som man følger - så er jeg sikker på du får en skøn læseoplevelse. Selv om jeg ikke er ubetinget positiv, er jeg rigtig glad for at jeg læste denne krimi.

Krimihjerter giver den 4  hjerter ud af 6 mulige, fordi jeg faktisk syes den var spændende på trods af dens mangler.

Rigtig god læselyst.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar