tirsdag den 24. juli 2018

Mercedes-snittet af Anne Mette Hancock

Handling
En dreng er forsvundet fra sin skole. Journalisten Helouise Kaldan tager derhen, og i skolegården møder hun sin nære ven, den bramfri efterforsker Erik Schäfer. Drengen Lukas dukker ikke op, men det gør hans telefon. Den afslører, at Lukas er besat af pareidolia: det fænomen, at vi ser ansigter i forskellinge ting. Særligt et foto af en ladeport, der ligner et ansigt, påkalder sig opmærksomhed. Er det her, Lukas er?

Helouise bliver beordret til at droppe en kontroversiel artikel om PRSD-ramte soldater, fordi hun skal dække sagen om den forsvundne Lukas. Men da der dukker ting op i Lukas-sagen, der peger i retning af traumatiserede soldater, får Schäfer brug for Helouises hjælp til at finde hoved og hale i et uhyggeligt virvar af spor. Hvem er Æblemanden, som skolebørnene taler om? Har Lukas' mor et problem, eller dulmer hun bare sin angst med en cognac?

Anmeldelse
Den 1. juni 2018 udkom Mercedes-snittet, som er efterfølgeren til den meget roste debut-krimi -  Ligblomsten. Selv om der er tale om en selvstændig krimi i serien, der godt kan læses selv om man ikke har læst Ligblomsten. Så vil jeg stadigvæk anbefale at du læser krimiserien i rigtig rækkefølge.

Persongalleriet er det kendte fra Ligblomsten, selvfølgelig med nye tilføjelser. Personerne er så levende beskrevet, at jeg nærmest synes de var en del af mit liv. Personerne er fint nuanceret beskrevet. De stråler af liv og er derfor også vedkommende.

Plottet er flot komponeret, hvor de løse ender fint bindes sammen.

Sprogligt var den en fryd at læse. En rigtig page-turner. For mig var det en krimi som sluttede alt for hurtigt, selv om jeg prøvede ikke at læse den alt for hurtigt. Men det er altså en svær disciplin, som jeg ikke er særlig god til. Det er én af de krimier, som jeg slet ikke ønskede skulle få en ende.

Kunne du lide Ligblomsten så vil du også kunne lide Mercedes-snittet.

Har du ikke tidligere læst noget af Anne Mette Hancock, så har et par rigtig gode læseoplevelser tilgode.

Rigtig god fornøjelse.

Krimihjerte giver Mercedes-snittet 5 ud af 6 hjerter.

Krimien er modtaget som anmeldereksemplar fra L&R.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar