tirsdag den 18. juni 2019

Gæsteanmeldelse: Vold af Yrsa Sigurdardottir

Jeg har været så heldig at min gode krimi-veninde Heidi har læst og anmeldt den nye krimi fra Yrsa Sigurdardottir for Krimihjerte.

Handling:
En ung, succesfuld investeringsrådgiver findes død ved det gamle henrettelsessted Galgeklippen lige uden for Reykjavik. En det selvmord eller mord? Og hvorfor finder myndighederne en 4-årig dreng, som ingen tilsyneladende savner, i den dødes luksus-lejlighed?

”Vold” er 4. selvstændige bog i serien om kriminalbetjenten Huldar og børnepsykologen Freyja. Og igen gør sagens omstændigheder, at de trods tidligere kontroverser tvinges til et samarbejde, der langsomt udvikler deres forhold og sammenspil, mens de forsøger at samle alle se løse ender – og opklare mysteriet.

Anmeldelse:
Jeg er stor fan af Yrsa Sigurdardottir og læser alt, der kommer fra hendes hånd. Her i 4. bog i denne serie kender vi efterhånden hovedpersonerne godt – og glæder os, udover selve krimistoffet, også til udviklingen i hovedpersonernes forhold.

Her er igen tale om en god og gennemarbejdet krimi med et godt og troværdigt plot.
Spændingen holder hele vejen igennem bogen, der også fremkommer med uventede drejninger i slutningen, hvor man lige tror, at det hele er opklaret.

Sproget er til tider lidt firkantet – især i samtalerne, hvor jeg synes beskrivelserne bliver lidt for omstændige og ”skåret ud i pap”-agtige. For min skyld, kunne en del sagtens forblive ”underforstået” personerne imellem uden at det ville gå ud over flowet i bogen – og uden at handlingens fremskridt ville fremstå utroværdigt.

Alt i alt er der tale om en god og gedigen krimi fra en garvet forfatter i genren.

Jeg glæder mig allerede til nummer 5.

Vold af Yrsa Sigurdardottir får 4 ud af 6 hjerter.


Vold af Yrsa Sigurdardottir er modtaget som et anmeldereksemplar.



Ingen kommentarer:

Send en kommentar