onsdag den 5. juni 2019

Lad mig dø af Clare Mackintosh

Handling
Politiet sagde det var selvmord. Anna siger det var mord. De tager begge fejl.

For et år siden valgte Caroline Johnson brutalt at tage sit eget liv: et chokerende selvmord der var planlagt til at matche hendes mands blot få måneder tidligere. Deres datter Anna har kæmpet med at acceptere deres død lige siden. Nu hvor hun har fået en baby, savner Anna sin mor endnu mere og begynder at sætte spørgsmålstegn ved hendes forældres død. Men ved at rode i fortiden, sætter hun sig selv i fare.

Anmeldelse
Efter min mening er Clare Mackintosh en af de allerbedste indenfor Domestic noir genren. Jeg var vild med hendes 2 første bøger - det er jeg også med Lad mig dø. Lad mig dø er en såkaldt stand-alone lige som hendes øvrige bøger er.

Hovedpersonen Anna modtaget et kort på et-årsdagen for hendes mors selvmord, med teksten Selvmord? Tror du på det? Er det en grovkornet spøg? Det tror Anna ikke, fordi at hun ikke tror på at hendes mor begik selvmord. Anna forsøger herefter at finde ud af hvad der virkelig skete - den gang for et år siden. Men alt er ikke hvad det lader til, så måske ønsker Anna slet ikke at få at vide der skete. Som person fremstår Anna virkelig realistisk, en person som du nemt får ind under huden. Hun er nem at relatere sig til. Det er blandt andet med til at gøre hende meget levende.

Clare Mackintosh er eminent til at skrive Domestic noir, efter min mening er hun én af de allerbedste indenfor denne genre.

Hvis du tror, at du hurtigt kan regne sammenhængen i historien ud, ja så tror jeg nu alligevel, at du bliver overrasket. For hver gang læseren tror, at nu tror læseren godt læseren ved hvem pilen peger på - så kommer der tvist på tvist og det hele er vendt på hovedet.

Det har været en rigtig dejlig læseoplevelse.

Krimihjerte giver Lad mig dø af Clare Mackintosh 5 hjerter ud af 6.

Bogen er modtaget som anmeldereksemplar fra Forlaget Aronson.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar