onsdag den 25. maj 2016

Litteraturfestivalen Vild Med Ord

Vild med (M)ord
I sidste uge var der litteraturfestival i Aarhus, VMO (Vild med ord). Jeg var frivillig om lørdagen, det var ret hyggeligt. Jeg fik også tid til at snakke en del med Marie Hastrup, som havde sin baby med til VMO. Marie arbejder på Forlaget Modtryk. Hun fortalte, at hun selv havde været med til at starte VMO op, dengang det startede. Jeg vidste slet ikke at det havde været der så længe. Første gang jeg hørte om det var da Mads Peder Nordbo, skulle op scenen med Odins labyrint. Han har trods udgivet et par bøger siden dengang. Den gang blev det holdt i Ridehuset, i forbindelse med Aarhus Festuge. Nu ligger festivalen i DOKK1 i midten af maj måned. Næste år bliver VMO en del af Verdens kulturby Aarhus, det bliver spændende.

Man skal huske på at VMO bliver drevet og arrangeret af frivillige. Min rolle som frivillig var meget lille, men jeg tager virkelig hatten af for dem som trækker det store læs med at planlægge og få det hele til glide.

Min egen oplevelse af VMO i 2016, er at der ved placeringen på DOKK1 måske nok er lige rigeligt med restriktioner for hvad man må og ikke må.

I forbindelsen med festivalen var der også en del udenoms arrangementer, som var gratis at deltage i. Her var der blandt andet debatten Vild med (M)ord med Bo Tao Michaelis, krimiforfatter Lotte Petri og krimiforfatter Jesper Stein (seneste vinder af de gyldne laurbær) og professor i Retsmedicin ved Rigshospitalet Hans Peter Hougen.



Desværre var der ikke mange at høre på debatten, men det var super spændende. Forfattere havde begge brugt Hans Peter Hougen i forbindelse med deres research - og jeg skal hilse at sige at det ikke var småting de fik fortalt. Og os der kom og hørte på, vi fik en god del anekdoter og ikke mindst billeder. Jeg vil i hvert fald ikke glemme det ene billede - hvor det faktisk viste sig at damen var død en naturlig død, men at hendes hund var belevet sulten og var begyndt at spise af hende. Så som Hans Peter Hougen sagde, nok elsker vi vores husdyr, men de er og bliver dyr.

Bor du i nærheden af Aarhus og du er på FB, så smut ind og synes godt om VMO, så får du automatisk besked når de der er nyt fra den kant. Du kan også finde dem på HER

Ingen kommentarer:

Send en kommentar