mandag den 13. maj 2019

Q & A med Niels Krause-Kjær

Credit: Thomas A
- Kan du fortælle lidt om hvad der fascinerer dig ved politik?
Politik rummer alt i livet – magt, næstekærlighed, kynisme, et ægte ønske om en bedre verden, idealer og drømme. Jeg har generelt meget stor respekt for politikere og især danske politikere. Vi har et meget rigt og velfungerende samfund – gad vide, om det ikke er muligt at give vores politikere og vores politiske system en lille del af æren for det?

- Hvad har inspireret dig til at skrive Mørkeland?
Romanen er et resultat af flere års mentale og bogstavelige noter om samfundsudviklingen. Der er nogle rystelser i vores samfund i øjeblikket lige fra Trump til Brexit og Pernille Vermund. Der ruskes lidt i det hele og de mekanismer ville jeg gerne beskrive i romanform. Og så var det bare et spørgsmål om at lande journalisten Ulrik Torp i sådan en fortælling.

- Hvad har du liggende på dit sengebord af bøger?
Jeg læser aldrig – som i aldrig – i sengen. Men når jeg sidder i min lænestol i stuen læser jeg. I øjeblikket er det mest politiske bøger som optakt til folketingsvalget. Senest Thomas Larsens bog om Mette Frederiksen.

- Kan du fortælle lidt om din skriveproces? Har du f.eks. særlige steder du skriver? faste rutiner?
Jeg har svært ved at skrive hjemme. Ting presser sig på, når jeg er hjemme. Kongekabale blev skrevet i et familiesommerhus. Mørkeland blev skrevet på øen Gozo ved Malta, hvor min kone og jeg sidste år boede i et halvt år.

- Nu er der gået rigtig lang tid imellem udgivelserne af Kongekabale og Mørkeland. Skal vi vente lige så længe på en ny politisk thriller fra dig? Er der flere i støbeskeen?
Der kommer ikke til at gå 19 år igen. Jeg er så småt i gang med storyline til en ny omgang Ulrik Torp.

- Hvordan har du det med at din "baby" snart forlader dig, nu hvor den snart bliver udgivet? Hvordan har du det i tiden op til udgivelsen?

Arghh, jeg er noget spændt, for nu at sige det mildt.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar