søndag den 16. marts 2014

Interview med Lotte Petri



1 : Kan du leve af at skrive krimier?
Nej, desværre ikke – men det er da min ambition med tiden at gøre det til en levevej – men jeg tror, at man må erkende, at det er en udfordrende branche og måske ikke den nemmeste karriere, jeg har valgt. Tiderne har heller ikke været gunstige for bogbranchen generelt, men bøger er kommet for at blive, og jeg opgiver ikke så let!

Heldigvis har jeg også en del erhvervserfaring blandt andet fra organisations verden – jeg var gennem otte år ansat som marketingchef i Dansk Erhverv, og jeg har gennem en periode for nylig været ansat i Erhvervs- og Vækstministeriets Departement.

2: Hvordan kom du i gang med at skrive krimier?
Det kom sig af, at jeg efter mange år i organisationsverden overvejede, om jeg skulle bruge hele mit arbejdsliv i den branche – og svaret var, at det skulle jeg ikke. Jeg havde derefter nogle strategiske overvejelser om, hvad jeg så skulle lave – og jeg kom frem til, at jeg vel kunne skrive en bog, og det gjorde jeg så. Manuskriptet kom til at handle om et planlagt terrorangreb mod København. Det var i 2008, og efterdønningerne efter 11. september kunne stadigvæk mærkes, og hadet mod Danmark i forbindelse med Muhammedtegningerne var eksploderet – et godt fundament til en krimi, tænkte jeg. Efter godt et år sendte jeg mit manuskript ind til Det Schønbergske Forlag, og kort efter blev jeg kontaktet af en redaktør, der var villig til at antage manuskriptet – der skulle dog arbejdes noget med det forinden. Jeg havde nok ikke regnet med, at der var gevinst første gang, men det var jo en god rettesnor for, at jeg var inde på noget af det rigtige, hvad angår karrierespor – noget jeg siden atter har fået bekræftet via fine anmeldelser og positive tilkendegivelser fra læsere.

3: Kan du nogen gange have det som når man er i gang med en god bog som man ikke ønsker skal slutte - når du skriver krimier?
Ja, det sker, men ofte, skal jeg tænke det hele igennem, før jeg skriver – jeg kan godt gå rundt om mig selv nogle timer, for så at skrive koncentreret i en halv times tid – men så får jeg også skrevet fem til seks sider, hvilket er meget fint i min optik. Jeg tror, at man som forfatter bliver lidt mere struktureret med tiden og bliver mere bevidst om sin skriveproces. Jeg har trods alt skrevet tre krimier og næsten færdig med nummer fire, så man bliver nødt til at have en god arbejdsplan og give sig selv deadlines. Men så sker det nogle gange, at en ny karakter trænger sig på og kræver at blive del af historien, og da kan det ske, at man glemmer sig selv, sine planer og bare skriver derudad – det er en skøn fornemmelse!

4: Hvad synes du fordelen er ved at være ved et forlag for at være selvudgiver?
Jeg ville ikke turde udgive selv, fordi der er en række faldgruber, man skal være opmærksom på. Men man skal huske, at der findes utrolig mange selvudgiver-profiler – lige fra dem, der får trykt famliesagaen i som print on demand i Tyskland til de top-tunede, professionelle bestseller-selvudgivende forfattere. Når det er sagt, er det et faktum, at forlaget sørger for hele bogens finish inklusiv salg til boghandlerne, og det er meget vigtigt. Som selvudgiver tror jeg, at det er utroligt vanskeligt at få bogen udbredt i detailhandlen. Dernæst er der hele kvalitetssikringen omkring bogen. Alle forfattere har brug for en god redaktør som sparringspartner i forhold til indholdsdelen af manuskriptet. Dernæst er der korrekturdelen, som også er meget vigtig, og endelig er bogens cover jo afgørende for, om nogen overhovedet gider at købe dit værk. Til sidst skal man tænke hele distributionsdelen ind, for meget foregår digitalt i dag, og det skal man selv sørge for som selvudgiver. Bogen skal være tilgængelig som e-bog og papirudgave hos alle netboghandlere. Og så har jeg endda ikke nævnt det med lektørudtalelse fra biblioteket og anmeldelser: Som selvudgiver har man sværere ved at i det hele taget få en lektørudtalelse, som er afgørende for, om bibliotekerne køber din bog. Og det er ikke mange selvudgivere, der bliver anmeldt.

5: Kunne du tænke dig at møde Lisa, Selma eller Buchanan?
Jo da! Klart! Men mon ikke, at de vil hjemsøge mig og kræve indflydelse på handlingen? Jeg tror, at det er bedst, at der kun er én chef i foretagendet.

6: Hvordan har du det lige op til en udgivelse?
Jeg har været meget spændt denne gang. Men nu er der også gået omkring to år siden sidste udgivelse, og så er det jo klart, at man får lidt premierenerver.

7:Hvad ligger der af litteratur på dit natbord lige nu?
”Sølvskeen” – en mursten af en italiensk kogebog. Jeg elsker at lave mad.

8: Læser du selv krimier? I givet fald hvilke? og hvorfor lige disse?

Jeg er glad for Johan Theorin og læser i øjeblikket ”Sankt Psyko”.  Forfatteren er vældig god til at skabe en uhyggelig stemning. Jeg har også læst "Giv mig dine øjne" af Torsten Pettersson – en barsk krimi, som ikke er for sarte sjæle!

9: Er det vigtigt for dig at krimien har en morale?
Mine to første krimier handler om islamistisk terror og den seneste,”Sort Død”, om højreekstremisme. Jeg vil snarere sige, at mine romaner er udtryk for min bekymring over nogle tendenser, som jeg iagttager i samfundet. De to første krimier var centreret omkring tiden efter terrorangrebet mod World Trade Center i 2001 med fokus på muhammedtegningerne. Temaet i ”Sort Død” er præget af Utøya-massakren og den højreekstremistiske strømning, som vi oplever i disse år. Der er ingen tvivl om, at Breivik er sindssyg, men han er desværre ikke ene om at dele de ekstreme synspunkter, som han gav udtryk for i sit manifest.

10: læser du helst ebøger eller papirudgaven?
Jeg er mest til papirudgaven og kan godt lide den tredimensionelle fornemmelse af en bog. Vi har rigtig mange bøger i vores reoler - det er en del af indretningen og giver en hyggelig stemning i vores hjem. Jeg kan godt se fordelen ved e-bøger og jeg tror også, at jeg vil læse bøger på min iPad, når jeg er ude at rejse, men der er altså noget rart ved at sidde og bladre i en bog.





Ingen kommentarer:

Send en kommentar