søndag den 16. august 2015

Anmeldelse af Wilbur Smiths Ørkenguden

Beskrivelse:
I det gamle Egypten udspiller, der sig et drama om venner, fjender, magt og kærlighed.

"Ørkenguden" hænger sammen med "Flodguden" og "Magiens Mester" - og tidsmæssigt foregår den imellem disse to.

Faraoens højre hånd Taita bliver nød til at tage på en farefuld færd til Kreta, da et ægteskab mellem faraoens datter og Kretas konge af taktiske årsager skal aftales. Det bliver ikke en let rejse og målet med turen bliver svært at lykkes med, for fjenden er snu.

Anmeldelse:
Normalt er jeg vild med Wilbur Smiths spændingsromaner. Det varede dog noget inden jeg sådan rigtigt blev opslugt af Ørkenguden. Ørkenguden handler om tjeneren Taita, som er helt tæt på faraoen. De forrige bøger af Wilbur Smith har handlet om nutiden, men normalt er jeg vild med at læse om det gamle Egypten.

Selv om handlingen sådan set er spændende nok, så ender jeg alligevel med at føle at den var en anelse for tynd. Handlingen går i bund og grund ud på at få noget af det tabte terræn tilbageerobret fra Hyksos-folket. Dette gøres med intriger, opbyggelse af alliancer mellem forskellige kongedømmer, bortgiftning af et par egyptiske prinsesser - for at opnå den militære alliance som Egypterne har behov for.

Sprogligt er den let og flydende, her er der intet forandret. Personskildringerne er sådan set også udmærket. Problemet synes jeg bare er at man ikke rigtigt får nogen af dem så tæt på at de kommer til at sige mig noget særligt. Jeg synes at afslutningen var for letkøbt og tenderede til at være direkte forudsigelig. Men spændingen var der. Wilbur Smith har dog skrevet andre væsentlig mere spændende og bedre bøger, f.eks. Den 7. skriftsrulle.

Kan du godt lide at læse om det gamle Egypten, så synes jeg alligevel du skal give den en chance. For man hører selvfølgelig en masse om hvordan tingene foregik på den tid.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar