lørdag den 1. august 2015

Anmeldelse af Dødvægt af Elsebeth Egholm

Forlagets beskrivelse:
Under en storm i Middelhavet mellem Malta og søsterøen Gozo kæntrer en flygtningebåd fra Libyen. Dicte og kæresten Bo er på vej til Gozo med et hold fotoelever og bliver vidner til katastrofen. Mønstereleven Natasha klikker løs, indfanger både færgens søsyge passagerer, de døde afrikanere i vandet og overraskelsen: liget af en ung, hvis kvinde.

Da Bo pludselig forsvinder og Natashas lig bliver fundet for foden af en klippevæg, kæder en desperat Dicte det sammen med Natashas foto. En af færgens passagerer ligner nemlig til forveksling den døde kvinde i havet. Hvem er de to identiske piger? Hvorfor skulle den ene dø? og hvad har kostet Natasha livet?

Anmeldelse:
Selv om Dødvægt er en selvstændig krimi, som måske nok kan læse uden at have læst de forrige, mener jeg alligevel at man vil få mest ud af det hvis man har læst de øvrige i serien. Da der er referencer til hvad der tidligere er sket i serien. Jeg har været rigtig spændt på hvordan Elsebeth Egholm ville slippe afsted med at flytte Dicte og Bo til Gozo. Svaret herpå er ganske enkelt - ja hertil.

Plottet er rigtig godt skruet sammen. Jeg havde i hvertfald ikke lige set at lige den person skulle kunne finde på at begå mord. Er der noget som kan retfærdiggøre mord? Det er krimi på et rigtig højt niveau. Temaet er aktuelt og nærværende. Bådflygtninge og trafficking er hovedtemaerne, håbet om et bedre liv et andet sted i verden, det gælder for begge dele af temaet - det er jo som taget lige ud af virkeligheden. Om plottet er realistisk ved jeg ikke, man kan jo altid håbe for politiet på Gozo at der ikke er helt så mange intriger og mistanker kollegaerne imellem, som krimier tegner et billede. Lige på det punkt er det måske mere realistisk end man bryder sig om. For mig er det altid afgørende om krimien er spændende og kan holde mig fanget hele vejen. Og det kan Elsebeth Eghom.

Sprogligt er krimien let, flydende og levende. Personskildringerne er virkelig gode, og selv om Dicte og Bo er omdrejningspunktet i krimien - så kommer du også rigtig tæt på politikommisæren fra Gozo, Jack Spiteri. Jacks genvordigheder indenfor politiet, og at hele handlingen foregår på hendes elskede ø Gozo, gør det til en anderledes krimi fra Elsebeth Egholm.

Jeg har altid synes at særligt Dicte krimierne af Elsebeth Egholm har haft et højt niveau. Men med Dødvægt slog Elsebeth Egholm virkelig benene væk under mig. Jeg synes absolut at det er én af hendes allerbedste krimier. Måske er det fordi at handlingen denne gang ikke er lagt Aarhus, men på øen Gozo, som giver det hele det pift som gør en krimi til noget særligt.

Har du endnu ikke læst noget af Elsebeth Egholm, ja så er det bare med at komme i gang.

Rigtig god læselyst.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar