onsdag den 28. oktober 2015

Anmeldelse af Christian Mørks Drengen ingen kunne finde

Forlagets beskrivelse:
Gordon Shane sidder i sin bil i Vermont og kigger op mod sin brors forkullede hus. Det gør han af og til, fordi han jages af tanker om brorens kone, Iris - der brændte op derinde - og om sin nevø Martin, der har været sporløst forsvundet siden branden.

Gordon har fundet Martins skitsebog et stykke fra brandtomten. Den er fyldt med tegninger af mænd med brede hatteskygger, der rider på store, brune heste. Men Martin har også tegnet en høj, tynd man i en lang skødefrakke. Andre i området har set den mand dukke op på vejen, lige før byen blev hjemsøgt af dødelige uheld. Og ude fra skoven har nogen holdt øje med dem længe.

Anmeldelse:
Den måde som jeg bedst kan beskrive bogen på er egentlig at den er spændende på sin helt egen stille og rolige facon. Det er en anderledes og meget speciel spændingsroman. Den spænder vidt, ud over at skulle finde ud af hvem der satte ild til Harold og Iris' hus - hvad skete der så med Martin? Gordon er overbevist om at mændene med de brede hatteskygger, kan være med til at løse dette mysterie.

Gordon kommer i sin jagt efter Martin, til en lille by hvor menneskene opfører sig en kende specielt. Det er som om at de hele tiden holder øje med én. Hvad er det de vil skjule. Indtil du når dette punkt i bogen, kan alle vist være med. Herefter kommer det overnaturlige ind. "De almindelige" er ligesom os andre dødelige - helt almindelige mennesker, mens der er en mindre gruppe - som har en form for evigt liv - der er dog visse ting man skal overholde for ikke at miste dette evige liv.

Plottet er egentlig ganske fint, det er anderledes og spændende. Det spændingen for mig var særligt centreret om de fandt Martin i live eller ej. Men for mig var det ikke sådan at jeg på noget tidspunkt kommer helt ud på stolekanten i ren spænding. Det er der simpelthen for meget man godt kan gætte sig til, men den alligevel er spændende på sin helt egen måde.

Særligt kunne jeg godt lide, at man som læser fik baggrunden for hvorfor netop denne lille gruppe levede som den gjorde.

Jeg har ikke tidligere læst noget af Christian Mørk, men det bliver ikke sidste gang jeg læser noget af denne forfatter.

Men alt i alt en ganske god spændingsroman, som jeg bestemt synes er både værd at læse og anbefalelsesværdig. Rigtig god fornøjelse.