fredag den 8. maj 2020

Fabergés sidste æg af Steffen Groth

Sara Kaufman føler, hun er jaget. Nej, hun ved det. Nogen har dræbt hendes søster, Henriette, i noget politiet kalder et ritualmord. Nu er hun det næste offer på listen.

Er det, fordi hendes familie gemmer på en hemmelighed større end Israel? Eller fordi hendes tipoldefar var mester hos den russiske zars hofjuveler Peter Carl Fabergé? Det ved hun ikke, men morderen gør, og han venter bare på at slå til igen.

Sara har en fornemmelse for at hun er i fare, der er kun få steder hun ikke har den fornemmelse.

Anmeldelse
Fabergés sidste æg er Steffen Groths 2. spændingsroman. Jeg har ikke læst Osamas hævn, men efter at have læst Fabergés sidste æg - så tænker jeg ikke der går længe inden jeg vil give mig i kast med den.

Romanen starter meget makabert op allerede på første side. Herfra var jeg solgt. Jeg slugte den, den stjal en del af min nattesøvn - fordi jeg læste og læste. - men jeg har ikke fortrudt et sekund.

Sara Kaufmans familie er hasidiske jøder, det betyder at de mener  Guds tilstedeværelse er i alle ting. De efter lever 613 regler ,som alle er en del af det gamle testamente. De skal alle overholdes. Derudover er det et meget kønsopdelt samfund.

Sara studerer matematik på universitet. Det er ikke et universitet som vi kender det, men et jødisk universitet.

Den er fantastisk spændende, der er fart over handlingen og du flyver igennem bogen. Handlingen trækker tråde helt tilbage til Moses - og hans kone Miriam. Det er dog primært historien omkring zarens fald og fremad som er omdrejningspunktet.

Det er en roman hvor siderne vender sig selv. Her bliver du inviteret ind i en verden langt de fleste af os ikke har noget kendskab til. Steffen Groth har leveret et gedigent researcharbejde, som medvirker til at historiens miljø- og personbeskrivelsen virker troværdige.

Jeg kan kun opfordre dig til at skynde dig at få fat på bogen - enten på biblioteket, din boghandel eller direkte fra forlaget.

Rigtig god fornøjelse.

Krimihjerte giver Fabergés æg af Steffen Groth 💖💖💖💖💖💖ud af 6 mulige.

Romanen er modtaget som anmeldereksemplar fra Byens Forlag

Ingen kommentarer:

Send en kommentar