mandag den 20. januar 2014

Anmeldelse af Wilbur Smiths En ond cirkel

Hector Cross, tidligere major i det britiske specialkorps SAS, har lagt sit risikofyldte job som sikkerhedsekspert på hylden, efter han har giftet sig med sin elskede Hazel Bannock. Deres nye, lykkelige tilværelse bliver dog på tragisk vis ødelagt af et dødbringende attentat, og han mistænker en gammel fjende står bag.

Hector er fast besluttet på at få hævn og samler derfor et hold bestående af sine mest loyale venner og tidligere soldaterkammerater, som får til opgave at jage dem, der truer ham og hans familie. Hector vil gå meget langt for at beskytte sin lille datter, som han har sammen med Hazel, men snart opdager han, at truslen ikke kun kommer fra hans egne fjender. Der er også mørke hemmeligheder i Hazels familie, og nogen er vendt tilbage for at gøre et gammelt venskab op. Men hvem?

Anmeldelse:
Jeg har læst rigtig mange bøger af Wilbur Smith. Jeg synes jo han skriver fantastisk.

En ond cirkel er en selvstændig fortsættelse af Afrikas Horn. De kan sagtens læses uafhængigt af hinanden.

En del af temaet i bogen er at det ikke altid er dem som man forventer, som er de onde. Det kan handle om helt andre ting end blodhævn, også selv om forventningen er at når en muslim fra en familie som netop går efter liv for et liv. Ja så har man svært ved at tro på at en muslim fra netop denne familie vil gå andre veje. Men kan man nu være helt sikker på at denne troende - prædikende muslim - har skiftet familiens kurs? Ja det er spørgsmålet som Hector stilles overfor. Hvordan kan han nu være helt sikker?

En anden del af temaet er om livet i fængslerne er styret af fængselspersonalet - herunder fængselslederne mv, eller om det reelt styres af en hård kerne. I denne del af spændingsromanen sættes der fokus på hvem det egentlig er som har magten i en amerikansk fængsel - hvor der også sidder fanger på dødsgangen og venter på dødsdommen eksekveres. Kan lederne af fængslet være så korrupte at hvis de bare bliver betalt tilstrækkeligt så er de med på hvad som helst - og flugtforsøg?

Spændingsromanen er skrevet i et meget fængslende sprog. Du er simpelthen nød ti at finde ud af hvad der sker med de "gode" og de "onde". Men lad mig sige det med det samme - de "gode" er ikke altid lige lovlydige. Under andre omstændigheder ville jeg aldrig omtale de som de "gode" for deres handlinger mener jeg ikke helliger målet.

Men nu er det jo heldigvis fiktion.

En ond cirkel har al den spænding der skal til for at være en god spændingsroman. Slutningen lægger ligesom op til at der måske allerede er tænkt på en 3'er i serien. Men ellers er det en spændingsroman hvor nakkehårene til tider rejser sig - fordi at handlingen er så makaber.

Hvis du i forvejen kan lide Wilbur Smtihs bøger - ja så skal du ikke gå glip af denne.

Og har du ikke tidligere givet dig i kast med Wilbur Smiths bøger - så er der nok at give sig i kast med. Wilbur Smith kan nemlig noget helt særligt. Så kom du bare i gang. Du kan jo altid starte ud med Afrikas horn og En ond cirkel.

Jeg vil i hvertfald gerne anbefale hans forfatterskab.

6 kommentarer:

  1. Jeg har læst Wilbur Smith så længe jeg kan huske, de er gode men barske, Jeg kan helt bestemt anbefale du får læst Afrikas Horn også, den giver en dybere forståelse af Hector Cross og hvorfor han handler som han gør. Og ja der er ikke mange " gode" i denne bog :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Conni. Jeg har selvfølgelig læst Afrikas horn. Og ja på en måde giver det en dybere forståelse af hvorfor han handler som han gør.

      Slet
  2. Magen til makværk skal man lede længe efter.
    Jeg troede ikke - efter at have læst Afrikas Horn - at det kunne blive være, men jeg kon hurtigt på andre tanker efter at have læst En Ond Cirkel.
    Er det virkelig Wilbur Smith der har skrevet dette makværk?

    SvarSlet
  3. Tror bestemt at det er Wilbur Smith som har skrevet den.

    SvarSlet
  4. Rigtig gode bøger! Høj spænding og lærerigt læsning! Wilbur Smith sætter sig ind i de ting han skriver om!! Super spændende handling, især i Afrikas horn!! Tror helt helt sikkert der kommer en 3'er, det håber jeg i hvert fald!!

    SvarSlet
  5. Helt sykt skrevet. Overkill etter min oppfatning.

    SvarSlet