søndag den 20. april 2014

Interview med Henrik Brun

1) Har du altid gerne villet skrive krimier? 
Ikke altid. Jeg tror de første tanker kom, da jeg var i starten/midten af tyverne. Jeg var reporter og dækkede krigene i det tidligere Jugoslavien, og jeg kan huske at jeg en dag fik en konspiratorisk tanke om et grimt setup i Ljubljana. Det var dér, jeg tænkte krimi og plot for første gang. Derefter kunne jeg ikke slippe tanken om at skrive krimier, og så gik jeg i gang og fandt ud af, at det er en kæmpe fornøjelse at skrive. 

2) Kan du leve af at skrive krimier? 
Nej, ikke endnu i hvert fald ☺ Det går rigtig godt, men det kræver nok en ordentlig omgang mediehype, hvis man skal være bare i nærheden af at kunne leve fuldt og helt af det. 

3) Hvor har du det op til udgivelsen af én af dine krimier? 
Jeg glæder mig helt vildt. Ventetiden de sidste to-tre uger op til udgivelsen føles dog altid utroligt lang. Men kan ikke gøre noget længere, og en smule nervøsitet melder sig også på banen. Faktisk især efter udgivelsen, mens man venter på anmeldelser og læserreaktioner… 

4) Kunne du tænke dig at møde Ketil? 
Bestemt. Især fordi han nu er en meget veletableret karakter i mit univers. Det er jo lidt som om han findes. Samtidig skal han udbygges og udforskes yderligere, og det kunne være interessant at have en samtale med ham. Det tror jeg faktisk, at jeg vil forestille mig, at jeg har, inden næste bog. inden beslutningerne om, hvilken personlig udvikling, han skal undergå i næste bog. 

5) Når du skriver krimier, har det så nogen gange ligesom når man læser en god bog som man aldrig ønsker skal slutte? 
Jeg elsker at skrive, så på den måde er svaret ja. Men jeg må sige, at jeg ikke har noget imod at sætte det sidste punktum i en bog. Det er en ret fed følelse. Efterfølgende kan jeg godt have svært ved at slippe manuskriptet helt, og jeg nyder at finetune det i samarbejde med redaktøren efterfølgende. Når det er slut og bogen går i trykken, så tænker jeg straks på den næste bog. Jeg kan mærke, at det snart kommer snart til at krible i fingrene igen. Så det er ikke en bestemt bog, der aldrig skal slutte. Det er mere hele processen med at skrive krimier, som jeg bare MÅ fortsætte med. Også fordi, jeg tænker at der er meget mere liv i Ketil ☺ 

6) Hvad ligger der af litteratur på dit natbord lige nu? 
En krimi af Arne Dahl – Stoleleg. 

7) læser du selv spændingsromaner/krimier? hvis ja Hvilke? og hvorfor lige disse?
Ja, især Jens Henrik Jensen, Arne Dahl og Robert Goddard. Jeg læser dem, fordi der er tale om internationale bagtæpper og konspirationer. Det løfter det hele, synes jeg, og det giver noget ekstra til læseoplevelsen. 

8) læser du helst ebøger eller i papirudgaven? 
Papirudgaven, helt klart. Kald mig bare gammeldags… 

9) Er det vigtigt at din krimi har en morale?  
Nej, det er ikke så vigtigt. Jeg lægger mere vægt på selve valget af tema. At vælge noget, som jeg synes er interessant/vigtigt og som er et godt miljø at have et plot i. Jeg afstår fra at skære en morale ud i pap til sidst. Jeg synes, at det bør være op til læseren selv at tænke, om de synes der er en morale. Og i øvrigt danne sig deres egne holdninger til den problematik, der måtte ligge bag plottet og handlingen. Dialogerne mellem bogens karakterer giver som regel udtryk for forskellige holdninger, og så kan man som læser selv tage bestik.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar