torsdag den 30. marts 2017

Jeg ser dig af Clare Mackintosh

Handling:
På vej hjem fra arbejde sidder Zoe Walker og bladrer i en avis, da hun falder over et billede af sig selv i en personlig annonce. Der er ingen forklaring; blot et uskarpt billede, en hjemmeside og et telefonnummer. Zoe er fast besluttet på at finde ud af hvorfor, men da hun viser annoncen for sin familie er de overbeviste om, at det bare er en kvinde der ligner Zoe. Er det en fejl? Eller er der faktisk nogen som holder øje med hendes mindste bevægelse?

Hver dag ser hun en lignende annonce i avisen, hver dag med et billede af en ny kvinde. Kan det virkelig være et tilfælde?

Da én af kvinderne bliver fundet død, kan Zoe ikke længere lade sagen ligge. Måske er hun selv i livsfare?

Anmeldelse:
Da jeg gik i gang med at læse Jeg ser dig, var jeg meget spændt. Clare Mackintosh' første thriller Jeg lader dig gå, var jeg vild med - den havde alt hvad jeg kunne ønske mig af uhygge på det psykologiske plan.

Jeg kan rigtig godt lide krimi/spændingsbøger hvor uhyggen nærmest driver ned af siderne - uden omtale af blod. Altså den slags bøger som netop Clare Mackintosh', som egentlig alene ved brug af psykologiske virkemidler og ens egen fantasi får det til at løbe dig koldt ned af ryggen.

Det synes jeg, Clare Mackintosh er en sand mester i.

Clare Mackintosh er også rigtig god til sine personskildringer, og skildringerne af hele miljøet som hendes bøger foregår i. Det er som at være der selv.

Jeg ser dig er en af den slags bøger, hvor du bare lige skal læse lidt mere. Det er egentlig ikke fordi at der sker det store i den første del, ud over at du kommer tæt ind på livet af Zoe og de mennesker hun er i berøring med. Det giver dig til gengæld en følelse af at du kender dem, da når til det mere spændingsmættede del af thrilleren. Efter min mening er det sådan en thriller skal skrive. Man bliver ligesom lullet lidt i søvn, for så at vågne bradt op med hjertebanken.

Da du får "forbryderne" serveret til slut bliver du alligevel overrasket over deres manglende empati, hævnfølelse og griskhed.

Inden for genren Domestic Noir er Clare Mackintosh bare "toppen af poppen", det gøres bare ikke bedre.

Så hvis du er til en thriller som giver hjertebanken, og en kold rislen ned af ryggen - så synes jeg bestemt du skal give dig i kast med Clare Mackintosh' forfatterskab.

Rigtig god fornøjelse.

Krimihjerte sender 6 ud af 6 krimihjerter af sted til Jeg ser dig.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar