lørdag den 24. maj 2014

Anmeldelse af Vibeke Dorphs Babyalarm


I den psykologsike thriller "Babyalarm" udspiller en mors værste mareridt sig: Er det Katrine den er gal med, eller er hendes uro berettiget?

I en lækker lejlighed på Frederiksberg bor gravide Katrine og hendes mand Thomas - de mangler absolut ingenting og livet ser ud til at flaske sig. Men graviditeten ændrer hende, og fra at være afbalanceret er hun pludselig paranoid, urolig og opfører sig højst alarmerende.

Alt ramler sammen og hun ender på den lukkede, mister sine elskede og må kæmpe en brav kamp med sit indre: For hvad er det der foregår, og har hun måske ret i, at tingene ikke er, som de skal være?

Anmeldelse:
Da jeg gik i gang med denne psykologiske thriller, tænkte jeg om jeg ville mærke en kold rislen ned af ryggen? Svaret kan du læse længere nede i anmeldelsen.

Thriller er bygget op over 2 sideløbende historier. Det virker rigtig godt i denne thriller. Og en thriller er det ihvertfald. De oplevelser som Katrine kommer ud for, er ikke bare ubehagelige - det er direkte skræmmende.

Der sker ingen makabre mord eller noget i den stil, men det gør den ikke mindre skræmmende. Det psykologiske spil er det som gør den skræmmende og til en rigtig pageturner. For når du først er kommet i gang, så er den ikke bare svær at slippe - men rigtig svær at slippe igen. For du vil hele tiden lige gerne vide lidt mere om hvad der nu sker med Katrine.

Spændingen i forhold til hvem den anden person er holdes ikke helt til sidst, men det synes jeg giver rigtig god mening - for det er ligesom en del af forløsningen. Baggrunden for hele det psykologiske spil bliver også rullet ud til sidst.

Sproget er let og flydende. Sammen med set-up'et for historien gør det bogen til en rigtig pageturner.

Personagalleriet er godt sat sammen, hvor der også er plads til at nogle af de stereotype personligheder træder uden for de rammer som man ellers sætter dem i. Det fungerer rigtig godt.

Da jeg gik i gang med denne kom jeg hurtigt i søvnunderskud - og det var jeg så til jeg lukkede bogen.

Som psykologisk thriller har den alt hvad der skal til. Jeg synes det var en en rigtig psykologisk thriller.

Dette er ikke en bog du skal misse - hvis du er bare lidt til psykologiske thrillere.

God læselyst.

1 kommentar:

  1. FInt plot, men en alt alt for lang del af bogen er med korte sætninger, hvor hovedpersonen føler sig forfulgt, ikke kan overskue ting osv. Det kommer til at føles irriterende.

    SvarSlet