onsdag den 21. maj 2014

Anmeldelse af Hammer&Hammers Den sindssyge polak

En søndag sommerdag bliver fire mennesker dræbt under en københavnsk kanalrundfart. Den nu førerløse både fortsætter direkte ind i katastrofen, da den kommer på kollisionskurs med Oslofærgen. konrad Simonsen og hans team i Drabsafdelingen står med en sag, hvor det hurtigt viser sig, at også en af deres egne var blandt ofrene. Og det er ikke tilfældigt.

Anmeldelse:
Dette er 5. krimi i serien om Drabsafdelingen med Konrad og komtessen, som den mest fremstrædende personer. Jeg har tidligere læst Svinehunde - og den var jo meget god - så jeg var spændt på hvad jeg ville synes om denne - når nu jeg ikke havde læst de 3 efterfølgende i serien. Men det var ikke noget problem.

Sproget er let og flydende. Spændingensniveauet er også godt, ligesom at selve plottet fungerer udmærket.

Det fremtrædende er forbindelsen til det tidligere Jugoslavien, behandlingen af de udsendte soldater når de kommer hjem til Danmark igen. Det virker ikke som om der rigtig bliver hånd om deres problemer.

Ret hurtigt får man en fornemmelse af hvem der er "skurkene", men der er stadigvæk en masse løse ender. For hvordan er det lige at de forskellige personer er bundet sammen? Og alibierne - kan man stole på dem?

Og nej ikke ubetinget i hvertfald. Men hvordan er FE (forsvarets efterretsningstjeneste) fedtet ind i det hele?

Selv om man undervejs får en fornemmelse for sammenhængen, opretholdes spændingen alligevel. Det er det som jeg synes løfter den fra at være en middelmådig krimi.

En spændende krimi - som tager problemstillingerne med de hjemvendte veteraner fra borgerkrigen i det "gamle" Jugoslavien seriøst.

Så er du ude efter en spændende krimi, men ikke går så meget op i at motiverne hurtigt afsløres - så vil jeg absolut anbefale denne.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar