søndag den 16. november 2014

Interview med Claus Lohman på Bogforum

Du kan her læse hvad der komm ud af interviewet med Claus Lohman.

1: Hvordan kom du i gang med at skrive krimier?
Det var faktisk lidt af et tilfælde. Jeg havde en historie oppe i hovedet som jeg fortalt en god veninde. Da hun havde hørt historien, sagde hun at den skal du skrive ned. Jeg tænkte lidt over det, men satte mig så ned og gik i gang. Det tog 2 år at skrive romanen.

2: Hvad er det der fascinerer dig ved genren spænding?
Kan det lade sig gøre eller kan det ikke lade sig gøre - det spændingsmoment synes jeg er meget fascinerende. det skal ikke være urealistisk. Min bog kredser om noget der kan lade sig gøre og noget som ikke kan lade sig gøre. Når man siger til sig selv, hvad nu hvis? Det synes jeg er spændende.

3: Er Sarah og David også med i de næste bøger?
Ja de er med i de næste bøger. Men nogen af personerne falder i farten.

4: Kan du løfte af sløret for hvad handlingen er i den næste bog?
Genstart som er den første bog foregår i Amish-miljøet, det kommer 2'eren også til at gøre. De bor i en anden stat, hvor de arbejder på et plejehjem. De bor et sted hvor der er en kløft som får en central rolle. Dennis Lineger er også med i den næste. Der kommer noget med en flugt fra et af verdens sikreste fængsler - det bliver realistisk med lidt alternativt. Der sker også en del overraskende ting. Der kommer også nogle nye karakterer med.

I den første bog, Genstart, ville jeg gerne have at den afspejlede roen og langsommeligheden fra Amish-samfundet. Derfor varede det længe inden der rigtigt kom skred i handlingen. I den næste er det langsommelige pillet ud og der er gang i den fra starten.

5: Drømmer du om at kunne leve af dit forfatterskab?
Ja det ville da være fantastisk. Som det er nu er det min hobby, og det er jo en fantastisk hobby at have. Jeg vil sige at jeg egentlig mere drømmer af at have muligheden for at kunne leve af at skrive. Jeg tror altid jeg vil have mit undervisningsjob ved siden, for det elsker jeg jo også. Ellers bliver det også for ensomt. Jeg tror aldrig jeg kommer til at være fuldtidsforfatter.

6. Læser du selv spændingsromaner? Eller har du gjort det tidligere?
Jeg har gjort det tidligere. Nu er der ikke så meget tid til det når jeg skal skrive, mine børn. Også for ikke at blive influeret af andre forfattere. Jeg vil ikke efterligne nogen. Hvis jeg kommer til det - så er det ihvertfald ubevidst. Genren er helt specielt - der er ikke andre som skriver noget lignende.

7: Hvordan foregår det når du skriver?
Jeg kan skrive alle vegne. Men omvendt kan jeg sidde en hel weekend, uden at få skrevet et eneste ord. Så kommer det igen, på et andet tidspunkt. Jeg skriver mest når jeg ikke har mine børn.

8: Har du nogen særlige ritualer?
Skriver i word - da jeg skriver i en bestemt skrifttype. Jeg gør den meget stor når jeg skriver, skriftstørrelse 14. det ser så flot ud når jeg skriver.

9: Har du været de steder du skriver om?
Nej, men jeg har søgt om et legat så jeg kan komme over og besøge Amish-samfundet. Faktisk er jeg blevet kontaktet af nogen som laver rejser dertil. De ville høre om jeg havde været der, for beskrivelserne i bogen var ligesom at være der selv. Det var fedt, det var jeg selvfølgelig glad for.

10: Hvilke bøger ligger på dit natbord lige nu?
Michael Chrichton, han er én af mine store inspirationskilder.

du kan læse min anmeldelse af Genstart HER og om da Krimihjerte var på TV2/ Fyn HER

Ingen kommentarer:

Send en kommentar