fredag den 17. april 2015

Anmeldelse af Straf skrevet af Håkan Nesser of Paula Polanski


Forlagets beskrivelse:
Forfatteren Max Schmeling får et brev fra Tibor Schittkowski, i en bekendt han ikke har mødt i fyrre år. Tibor er dødende og vil have hjælp med noget, men vægrer sig ved at fortælle, havd det drejer sig om. Da Max står i taknemmelighedsgæld til Tibor, bestemmer han sig for at stille op. Han rejser tilbage til sin barndomsby, møder sin hensygnende gamle skolekammerat og får en opgave.

Hvori denne opgave består, er uklart, i al fald i begyndelsen, og Max trækkes ind i en historie, hvor hans egen rolle bliver større og større, men samtidig sværere og sværere at forstå.

Anmeldelse:
Jeg havde ikke tidligere læst noget af Håkan Nesser, men jeg havde mange andre rose ham og omtale ham som en af de bedste nordiske krimiforfattere. Selv om Straf ikke er en krimi, men en spændingsbog med masser af psykologiske finesser i - så tør jeg ihvertfald godt sige at det er langt fra er sidste gang jeg læser en Håkan Nesser, jeg glæder allerede til der igen er lidt tid at tage på biblioteket og finde en af hans bøger.

Personerne er troværdige beskrevet. De er spændende, levende og det de oplever er også realistisk.

Plottet er intet mindre end fantastisk skruet sammen. Det er absolut topkvalitet.

Jeg læste bogen som ebog, og med sine små 200 sider var det en kort bog. Men aldrig har jeg været så spændt på handlingen, ingen løse ender til slut - alt giver god mening. Så kan man da ikke ønske sig mere.

I starten tænkte jeg, hm det er da vist mere en roman end noget andet - men så skete der ellers noget totalt uventet som vendte op og ned på alt.

Så jeg vil absolut give Straf mine allerbedste anbefalinger. Den vil du ikke gå glip af, og da slet ikke hvis du er Håkan Nesser-fan i forvejen.

Rigtig god fornøjelse.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar