tirsdag den 7. april 2015

Interview med Morten Hesseldahl fra Krimimessen 2015

Hvad får du ud af at være med på noget som Krimimessen i Horsens?
Det er alletiders chance for både at møde læsere og forfatterkollegaer, begge dele er jo rigtig sjovt. Det der er fint ved Krimimessen er også at den er så fokuseret på en genre. Man mærker et stort fællesskab, folk kommer her fordi de godt kan lide spænding/krimilitteratur. Der er også altid sjov og ballade på Bogmessen i Forum, den er bare meget mere konfus i det. Man får en meget dybere oplevelse fordi at den er mere fokuseret.

Nu hvor du selv har været forlagsdirektør, opfører du dig så anderledes som forfatter end du ellers ville have gjort - hvis du ikke havde prøvet at sidde på den anden side?
Det håber jeg. Jeg forsøger at være verdens sødeste forfatter. Der er ikke nogen hårdkogte kontraktforhandlinger med mig. Nu har jeg heldigvis også verdens sødeste forlag, så det går. Jeg har absolut sat mig for at de kommer ikke til at opleve en forfatter med en masse primadonnanykker. Det har også været ret vigtigt for mig at det blev Modtryk, for de har ret god forstand på litteraturen. De ligger udenfor København, hvor jeg ellers slog mine folder i forlagsbranchen. De er nogle kompetente folk der er ansat, det giver lige den ekstra kvalitet at der er nogen som er lige det ekstra fokuseret på lige den genre.. Man ved med Modtryk at de elsker genren og at de har forstand på den.

Læser du stadigvæk krimier selv, nu hvor du skriver krimier?
Her de seneste måneder er jeg begyndt at anmelde i Weekendavisen, så nu får jeg et stort indtag af krimier. Jeg har gang i adskillige, men siden jeg blev spurgt har jeg en kørende hele tiden. Det er jo rigtig sjovt at få læst rigtig hurtigt, men også at få givet udtryk for hvad man synes om det. Så jeg forsøger at anmelde og ikke bare at blive anmeldt.

Synes du det er blevet nemmere eller sværere at skrive set over tid?
Sådan personligt synes jeg det er blevet lettere for mig at skrive. Jeg ved ikke om det for forfattere generelt er blevet sværere at udkomme, men det tror jeg sådan set ikke. Jeg tror, at mulighederne for at udkomme er blevet meget større. Jeg tror også at håndelaget, skriftkulturen er blevet styrket med de nye medier. Alle sidder jo og SMS'er, skriver på Facebook og skriver lange tekster digitalt og det vil sige at man fra man er ganske lille udtrykker sig på skrift til andre. Så jeg er meget optimistisk både i forhold til niveauet litteraturen og muligheden for at få udgive takket være det digitale.

Tror du at bogbloggere har en betydning nu og i fremtiden?
De har da en kæmpe betydning, også fordi dagbladene mister læsere og abonnenter. Folk styrter jo væk fra aviserne og der findes jo ikke nogen landsdækkende avis længere i Danmark, alle dagbladene er niche-medier, til gengæld har folk en enorm tillid til bogbloggere. Hvis de har fundet en som de godt kan lide, så lytter de til vedkommendes anbefalinger. De tænker han/hun har anmeldt noget som jeg godt kunne lide tidligere, så har de også tillid til den næste anbefaling. Så den der meget direkte kommunikation mellem bogbloggere og læsere har en enorm troværdighed. Dermed også en overbevisende kraft også meget større end en anmelder, som ofte ikke får nær det forhold til læserne. Så det er da klart at det bare er noget som vil blive større og større.

Skriver du på noget nyt?
Jeg skriver på forskellige ting, om det er en krimi vil tiden vise. Der er forskellige projekter igang. Nu er det jo ikke så længe siden Ernestos hænder udkom. Så der kommer nok til at gå lidt tid, men jeg håber der kommer noget.

Hvorfor er du vild med krimigenren?
Jeg har en enorm respekt for krimigenren. Omhuen man har med at få fortalt sin historie, at man i den grad kommer læseren ved, ved at gøre det fængende og drive læseren afsted. det synes jeg er enormt interessant, og fascinerende. Jeg tror, at genre-løs litteratur kan lære rigtig meget af krimigenren, fordi krimigenren er enorm opmærksom på den her motor der hele tiden skal køre. Når man går død i den genreløse litteratur er det ofte her de kan læse noget af krimigenren - for det at have en motor er helt afgørende for litteratur. Det kan spændingslitteraturen. Så kan jeg godt lide at den tager helt uforfærdet fat på virkeligheden så man kan beskæftige sig hvad som helst i krimilitteraturen på en uopstyltet måde. Så den har tit og ofte noget interessant at sige om verden af i dag. Det er nogen af grundene til at jeg godt kan lide krimigenren.

Hvilken krimi, som ikke er en bestseller, kunne du tænke dig at anbefale?
Der er flere gode. Arturo Perez Reverte har skrevet en god krimi om en graffitikunstner som er eftersøgt af forskellige grunde. Den er en lille bog, som er utrolig velkomponeret - jeg tror, den hedder Den tålmodige snigskytte, den er rigtig god. En anden der er utrolig spændende er en svensk bog, skrevet af 2 forfattere, som handler om en svensk gangsterbande. Historien er taget fra det virkelige liv, den ene af de to forfattere er lillebror til de 3 brødre som var med i den her Militæreliga. Det han kan skrive om de her brødres forhold, på en indforstået måde gør at den her bog er ret fantastisk

Du kan læse min anmeldelse af Morten Hesseldahls seneste spændingsroman HER


Ingen kommentarer:

Send en kommentar