onsdag den 22. april 2015

Anmeldelse af Granitgraven af Pernille Boelskov

Forlagets beskrivelse:
En ung mand findes myrdet i et nedlagt granitbrud på Bornholm, men ingen kender ham. Undtagen præsten Agnethe Bohn, der identificerer ham som russeren Daniil Khristov.

Agnethe har svært ved at falde til som præst i Rønne, og det bliver ikke lettere, da hun blander sig i efterforskningen af mordet på Daniil Khristov. En mordgåde, der trækker tråde tilbage til russernes besættelse af Bornholm i 1945.

Samtidig forsøger hun at forholde sig til sin bornholmske fortid og fætteren Lars, som hun ikke har set i mere end 15 år, men som nu er politiets efterforsker på sagen.

Anmeldelse:
Det er ihvertfald ret nyt at lade en præst være hovedperson i en krimi. At denne præst så bevæger sig ud i bedste fald i gråzonerne, for at opklare mordet på russeren, er det sådan helt etisk korrekt? Tja det er ikke anderledes end hvis det havde været enhver anden. Agnethe bevæger langt ud over rammerne for hvor langt man, for langt de fleste, ville gå for at hjælpe et andet menneske. For hvor langt skal man gå for at hjælpe et menneske, når dette menneske nu er død? Skal man lade politiet opklare forbrydelsen? eller skal man lave sin helt egen efterforskning?

Pernille Boelskov har skrevet en spændende debutkrimi. Selv om jeg på et tidspunkt synes at nu havde jeg hørt nok om præsternes indbyrdes konflikter, fremstod de rimelig realistiske og de var heller ikke uvæsentlig for handlingen. For mig, ville krimien have virket meget mere realistisk, hvis Agnethe havde arbejdet sammen med Lars i opklaringen. Men sådan er handlingen ikke i denne krimi, politiet bliver ret hurtigt en biting i opklaringen af hvem der har dræbt russeren.

Agnethe var en smule grænseoverskridende for mig, jeg havde i mange tilfælde lyst til at ruske i hende - og sige så tag dig dog sammen, eller hvor er du naiv.

Plottet er spændende, og over et tema som der ikke er skrevet en masse krimier om i forvejen. Den russiske besættelses af Bornholm efter at resten af Danmark var befriet. Det kan jeg ihvertfald godt forestille mig, har sat sig sine spor på Bornholm. Faktisk er hele krimiens handlingsforløb, opbygning, hovedpersoner noget helt for sig selv. Og det er faktisk ganske befriende. Det er også helt tydeligt at forfatteren har lavet et stort research-arbejde.

En ganske udmærket krimi debut fra Pernille Boelskov's hånd. Jeg er spændt på om Agnethe ændrer sig en smule i den næste bog.

Rigtig god fornøjelse.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar