lørdag den 18. august 2018

Jeg er den skyldige af Marianne Monteau

Handling
En lun forårsaften i maj på plejehjemmet Birkehaven i Aarhus. Margit Blixt er tres år, blind, lam fra underkroppen og ned, men også ensom frustreret og aggressiv. Hun er en beboer, som personalet så vidt muligt undgår. En aften hvor hun er faldet i søvn i sin kørestol, vågner hun brat op. Alene, tror hun, men få sekunder efter hun at noget er galt. Helt galt. Listende fodtrin bag hendes ryg, en svag duft af aftershave og knirkelyde fra lænestolen i hjørnet. Hun drejer hovedet efter lydende, mens hun mærker koldsved løbe ned ad ryggen. Hun råber, og nu bliver der helt stille. Alligevel er Margit Blixt ikke i tvivl, hun er ikke alene på stuen.

Lucy Kiehl, en yngre politiassistent fra København, savner sin familie og beslutter efter nogle års tjeneste i Købehavn at lade sig forflytte til hjembyen Aarhus. Første dag på jobbet kastes Lucy hovedkulds ud i opklaringen af det bestialske mord på Margit Blixt. Ingen ved, hvorfor det skulle gå ud over den ældre, handicappede kvinde, men som efterforskningen skrider frem, indser Lucy og hendes kolleger, at de står overfor en forbrydelse, hvor kun en ting er sikkert - mordet på Margit Blixt kommer ikke til at stå alene...

Anmeldelse
Jeg er den skyldige er Marianne Monteaus debutkrimi. En forfatter som bliver spændende at følge i fremtiden.

"Jeg er den skyldige" er en spændende krimi, som foregår både i København og Aarhus. Egentlig er det ret specielt, selve plottet. Særligt baggrunden for mordene, er noget helt særligt, men også uhyggeligt, ondt og grusomt. Jeg kunne ihvertfald ikke finde ud af hvem morderen var, inden det blev afsløret.

Personskildringerne er rigtig fine, hvilket gør at man som læser let får dem ind under huden. Hovedpersonen fremstår desværre ind imellem en kende naiv. Det bliver ind i mellem lidt rigeligt.

Men overordnet set, synes jeg Marianne Monteau kommer ganske godt i land med sin debutkrimi. Det bliver spændende at følge forfatteren fremover. Jeg håber der kommer lidt mere "kød" på hovedpersonen i de følgende bøger i den planlagte serie. For eksempel kunne jeg godt tænke mig at hun lagde noget af naiviteten på hylden og at hun fik lidt mere kant.

Krimien er hurtigt læst, fordi den er spændende og du som læser er ganske godt underholdt.

Rigtig god læselyst.

Krimihjerte giver Jeg er den skyldige 4 små hjerter ud af 6.

Krimier er modtaget som anmeldereksemplar af forfatteren, Marianne Monteau.



Ingen kommentarer:

Send en kommentar