mandag den 18. maj 2015

Interview med Morten Buschmann

Hvordan kom du i gang med at skrive spændingsromaner?
- Jeg er uddannet journalist fra DJH 1998, og arbejdede som redaktør, 2008-2010, på Forsvarskommandoen i Kbh. Midt under to krige, i Afghanistan og ved Afrikas Horn.
Her opstod en masse idéer, og jeg fik adgang til mange kilder, som gerne ville fortælle - hvis det var til romaner - og jeg selvfølgelig ikke nævnte deres navne.
Når man laver journalistik, er kilderne noget mere forbeholdne, og man får ikke adgang til de samme gode historier.

Hvordan er din skriveproces? Har du særlige vaner eller lignende?
 - Min skriveproces er først at finde på en fængende start, skrive dén og så derefter skrive slutningen! Så véd jeg, hvor jeg skal ende. Dernæst bygger jeg et plot - eller flere
 - op. Har konstant papir og pen i nærheden – også ved min seng – til at notere idéer. Jeg har også skriveredskaber på mig, når jeg går ture i Kbh eller rejser rundt i DK eller til udlandet – i det hele taget altid.  Jeg smuglytter også til personer jeg ikke kender, og lytter til deres måde at tale med hinanden på. Idéer kan komme alle vegne fra – og på de mest mærkelige tidspunkter.

Hvad får du ud af at deltage i noget som Krimimessen eller Bogforum? 
- Først og fremmest, at møde en masse søde, sjove læsere og hyggesnakke. Og svare på deres skarpe spørgsmål. Og så jeg lytter til forfatter-interviews og lærer meget.

Læser du selv spændingsromaner/krimier?
- Ja! I hobetal.  Men også faglitteratur og historiske bøger. Jeg oplever, at en hel del spændingsromaner har rod med deres plots og fakta. Jeg er hooked på realisme, dvs. at plots, mord og gerninger skal kunne ske i virkeligheden, og det kræver megen research.  Romaner skal hænge 100 % sammen, faktuelt og psykologisk. Fagfolk skal også kunne nyde mine bøger, og ikke stå af, fordi der er faktuelle fejl. Virkeligheden skal være i orden – og selvfølgelig krydres med poesi, originale ordbilleder og humor.
Hver ting til sine sider i bøgerne.

Hvad har du liggende af bøger på dit natbord lige nu? Og hvorfor lige de bøger?
- “Gone Girl" af den amerikanske forfatter Gillian Flynn. Den mest tankevækkende og uhyggelige bog om ægteskab, jeg nogensinde har læst! Et mesterværk, som jeg er meget inspireret af lige nu. (Filmen fik titlen ”Kvinden der Forsvandt” i danske biografer).
”Kampen på Havet”. En historisk bog om danske sømænd under Anden Verdenskrig.
Min tredje og fjerde thriller foregår dels på Middelhavet. Jeg researcher v.hj.a denne og andre fagbøger om havet.
”Alene i Berlin” af Hans Fallada. En skuffelse, men jeg har lige været i Berlin og oplevet byen igen. Berlin emmer af historie og tragiske skæbner.

Hvis du skulle anbefale en krimi/spændingsroman, som ikke ligger - har ligget på - bestsellerlisten hvilken skulle det så være?
- ”Stille hjerte” af den amerikanske psykolog Jonathan Kellerman. 
En psykologisk thriller om en kvinde med den skræmmende og uforståelige Borderline personlighedsforstyrrelse. Ikke mange har kunnet beskrive dén lidelse!

Hvorfor elsker du netop spændingsgenren?
- Dramaer – sket i virkeligheden - kan fortælles underholdende, samtidig med at man kan lære nyt. Jeg skriver ikke spænding udelukkende for spændingens skyld, men også for at ”lokke” læsere ind i emner, de umiddelbart ikke interesserer sig for. Og så kan genren bruges til at berette om kærlighed og erotik – genren indeholder mange muligheder. Spændingsgenren skal være engagerende, mener jeg.

Hvilken spændingsbog/krimi har betydet mest for dit forfatterskab?
- Jeg må nævne to!
”Kongekabale” – af Niels Krause Kjær. Skræmmende realistisk thriller om dansk indenrigspolitik. (Filmen er også fremragende).

”American Psycho” af Bret Easton Ellis – især for Ellis’ sproglige fornyelse og hans indgående kendskab til det amerikanske yuppie-miljø.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar