onsdag den 2. november 2016

Dybet af Michael Katz Krefeld

Dybet er fjerde krimi i serien af Michael Katz Krefeld om Ravn. Som de andre i serien er det en selvstændig krimi, den kan godt læses uden at du har læst de andre - men jeg vil klart anbefale at du læser dem allesammen.

Ravn har startet et detektivbureau, så nu bestemmer han selv hvad han vil lave og hvor meget. Ravn får en uhyggelig opgave, da han af en klient bliver bedt om at finde hans skolekammerat. Hvad er der uhyggeligt ved det? Ja, i dette tilfælde er det ihvertfald ret uhyggeligt. Samtidig sker der en del bestialske mord i Københavns-området. Ravns klient har en formodning om at det er hans klassekammerat som står bag forbrydelserne. Men har Ravns klient Morten selv noget at skjule?

Det har han selvfølgelig, han og klassekammeraten har fået ny identitet efter at de har afsonet en dom for drab på en lille pige tilbage i 1999. Mordene minder om det mord de begik dengang. Hvad med Morten selv er han så uskyldig som han lader?

Dybet er efter min mening den bedste af Ravn-krimierne. For mig havde den det hele spænding, uhygge, ondskab, gode personskildringer og et rigtig godt sammensat plot.

Det er en krimi som du på intet tidspunkt har lyst til at lægge fra dig igen, før du når sidste side. Jeg lover dig at den når du alt for hurtigt.

Noget af det som Michael Katz Krefeld virkelig mestrer er det lette og flydende sprog så du flyver igennem bogen, de gode personskildringer og ikke mindst et vel gennemtænkt og særligt i Dybet et hårrejsende ondt plot.

Jeg kan godt lide at krimier er onde på "den gode måde", kan en krimi være det - ja efter min mening kan den godt. Dybet opfylder ihvertfald mine krav til at være ond - på den gode måde. Der er tidspunkter hvor det nærmest gør ondt på din egen krop og hvor nakkehårene rejser sig.

Den måde som Michael Katz Krefeld får flettet de forskellige historier sammen på er ikke mindre end fantastisk.

Rigtig god fornøjelse, du kan roligt glæde dig til en rigtig dejlig læseoplevelse.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar