fredag den 25. oktober 2013

Anmeldelse af Liza Marklunds Noras bog

Noras bog er en krimi om jagten på det lykkelige liv.

I en fashionabel villa udenfor Stockholm bliver en tidligere politiker, Ingemar Lerberg, fundet grusomt tortureret og bevidstløs. Hans hustru Nora er sporløst forsvundet.

Annika Bengtson får til opgave at skrive om sagen for Kvallspressen, samtidig med, at hun prøver at holde sammen på sin egen familie med ny mand og sammenbragte børn. Det går ikke smertefrit.

På Kvallspressen bliver chefredaktør Anders Schymann udsat for voldsomme anklager fra en anonym blogger, og hans karriere står på spil.

Mens Noras mand synker dybere ned i koma, og Schymansagen eksploderer i pressen, fremtræder et mere og mere tydeligt billede af, at noget er helt galt bag de pæne facader i Stockholms whiskeybælte.

Anmeldelse:
Liza Marklund har i mange år været een af mine ynglingskrimiforfattere.

Jeg synes krimien er rigtig god. Den er velskrevet. Sproget er flydende, og nem at gå til.

Persongalleriet er stort også større end det plejer at være. Det er både en fordel og en ulempe. Fordelen består i at Annika for første gang fremstår meget mere afbalanceret end hun tidligere har været. Thomas som ikke længere er en del af hendes liv, har en lille rolle i krimien - egentlig kunne den godt have været endnu mindre.

Ulempen er at der er så mange personer med, så der ikke bliver bundet helt nok ender.

Jeg synes jeg sidder lidt tilbage med en følelse af at jeg da har nogle personer som jeg gerne lige ville vide  hvad der videre sker dem. Hvem det vil jeg ikke komme nærmere ind på, da jeg så afslører for meget af handlingen.

Noras bog kan godt læse uafhængigt af om man har læst de tidligere udgivne i serien, men det er absolut en fordel at have læst dem.

Jeg synes helt klart det var et dejligt gensyn med Annika Bengtson.

Så tilbage er der bare at sige god læselyst.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar