mandag den 21. oktober 2013

Ugens forfatter er Jens Østergaard


I denne uge er det forfatteren Jens Østergaard som er Ugens forfatter her på Krimihjerte. Du kan læse mit interview med Jens Østergaard nedenfor.

1. Hvornår begyndte du at skrive krimier?
Jeg har skrevet, siden jeg var helt lille, og genren har altid været krimi, gys eller science fiction. Jeg tegnede min første tegneserie i børnehaven - Slangen og de flyvende edderkopper - og har altid vidst, at jeg ville være forfatter, når jeg blev stor.

2. Hvad fik dig til at skrive netop krimier?
Da jeg var lille læste jeg Stephen King, så Hill Street Blues og P.D. James filmatiseringer i fjernsynet, lejede Tom Clancy-film på video og så A nightmare on Elm Street med mine kammerater. Min passion for krimier, thrillers og gysere er livslang, den ligger dybt i mig, og jeg kan ikke rigtigt forklare den. Den er en del af min personlighed. Derfor er alt, hvad jeg har skrevet, helt automatisk blevet til spændingshistorier eller krimier. Sådan gik det også, da jeg i 2008 satte mig for at skrive Dragen Sangeren Helten. Det var ikke bevidst for at skrive en krimi - den endte bare sådan alligevel.

3. Hvad læser du meste bøger eller papirudgaven?
Papirbøger - helt klart. Besøger er sikkert udmærkede, men jeg elsker lugten af bøger, elsker at tage en bog ned fra reolen og bladre i den, og så elsker jeg at fornemme vægten af bogen i mine bøger. Men faktisk hører jeg flere lydbølger, end jeg læser papirbøger. Dem kan jeg høre i bilen, når jeg kører til og fra arbejde, for med to små børn i huset og med mine egne bøger, som jeg skriver om aftenen, er der desværre ikke meget tid til at læse skønlitteratur.

4. Kan du leve af at skrive krimier?
Ikke endnu. Men det er målet. Drømmen er vel altid at leve af det, man elsker at lave :-)

5. Hvor meget fylder research delen for en krimi?
Det er nok den, der fylder mest.jeg starter altid min idéudviklingen med at have et tema, jeg gerne vil skrive om, og så læser jeg et utal af bøger og snakker med en masse forskellige mennesker, der kan belyse det tema. Derefter finder jeg ud af, hvordan man man kan skrive et plot, der tager det tema under behandling. Derudover kommer interviews med politifolk omkring politiets arbejde. Det er ikke vigtigt for mig, at alt foregår 100 procent som det gør i det virkelige liv, men det betyder noget, at afdelinger og personer har de rette titler og navne.

6. Kan du beskrive hvordan du har det lige omkring udgivelsen af en af dine krimier?
Jamen, jeg har det ad h... til :-) jeg er meget nervøs for, hvordan det, jeg har skrevet, vil blive modtaget. Jeg lægger utrolig meget arbejde i mine bøger, finpudser dem og bruger utallige dage på at stramme sprog og plot op, og når jeg lægger så meget arbejde og hjerte i mine bøger, vil jeg gerne have , at læsere og anmeldere tager godt imod dem. For mig er det enormt grænseoverskridende, at andre skal læse det, jeg skriver, men på den anden side er det jo netop hele pointen med at skrive - hvis der ikke var nogen, der gad læse mine bøger, ville det være omsonst at skrive dem.

7. Kunne du tænke dig at møde Thomas Nyland?
Både og. Han virker som en behagelig fyr, men han er så kejtet, at det nok er svært at føre en rigtig samtale med ham. Men jeg ville gerne fortælle ham, at han ikke skal være så hård ved sig selv. Og at han skal tage sig sammen og se at få erklæret sin kærlighed til Natalja Rudova, den dansk/russiske forsker, som alle hans tanker kredser om. Nå ja, og ar han skal tilgive sig selv for alt det, han bebrejder sig selv for.

8. Hvad synes du fordelen er ved at blive udgivet via et forlag fremfor som selvudgiver?
Der er flere store fordele ved at have en kontrakt med et forlag, synes jeg: jeg har en forlægger og en redaktør at sparre med, Forlaget har en agent, der har haft held med at sælge mine bøger til Tyskland og forhandle kontrakter på plads, og så tager forlaget sig blandt andet af tovtrækkeriet med de tyske skattemyndigheder ved udbetaling af royalty - en opgave, jeg som forfatter ville skulle bruge uforholdsmæssigt meget tid på - tid, som ville gå fra skrivearbejdet.

Du kan læse min anmeldelse af Dragen Sangeren Helten her

Ingen kommentarer:

Send en kommentar