tirsdag den 2. september 2014

Anmeldelse af Bille & Billes I ond tro

Thea Vind er igen på banen. Kasper hendes praktikant i forrige bog "Nattens gerninger", du kan læse min anmeldelse af den HER, er nu blevet fastansat. Thea har så fået en ny praktikant bundet på ærmet - Judith.

Thea modtager underlige Kierkegaard citater, og bliver brugt i en kynisk morders spil - således at hun finder ofrene. Thea forsøger desperat at finde ud af hvem det næste offer er inden det er for sent, det er et spil mod tiden.

Det viser sig hurtigt at der er mange sider af Søren Kierkegaard, og arbejder du som forsker på Kirkegaardscentret under Københavns Universitet - ja så lever du livet farligt.

Bille & Bille tager denne gang filosofien under deres vinger det er tungt stof, og det gør også at krimien er noget tung i det i den første halvdel. Faktisk skal du forbi side 150 før det bliver rigtig spændende, desværre løfter den sig slet ikke op på niveauet for de 2 tidligere Thea Vind krimier.

Hvad Judith egentlig er for en person, bliver aldrig helt klart. Kasper er som Kasper er, ham kommer du heller ikke tættere. Thea finder en form for fred med sig selv.

Plottet er egentlig ok, selv om det virker en kende søgt. Nok kan forskere være et underligt folkefærd, dem jeg kender, er heldigvis ikke i besiddelse af sådanne karaktertræk som nogle af forskerne er i denne krimi.

Kun meget få steder havde jeg sådan at jeg bare måtte læse et kapitel mere, og det er egentlig ærgerligt - for de to krimier af Bille & Bille var bøger som jeg bare slugte.

Så jeg håber at der kommer mere spænding i den næste krimi fra Bille & Bille, som vist skal handle om sprogvidenskab.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar