fredag den 19. september 2014

Anmeldelse af Samuel Bjørks "Der hænger en engel alene i skoven"

Krimiens hovedpersoner Mia og Holger, arbejder ved politiet. Egentlig har Mia orlov, den bruger hun til at drikke og spise en masse piller - for på datoen for hendes tvillingesøsters død - vil hun selv begå selvmord. Mia har solgt hendes lejlighed, og købt en hytte på øen Hitra.

Da der findes en lille pige på 6 år ude i en skov - bliver Mia hevet ind i efterforskningsgruppen igen. Holger har også ansat hackeren Gabriel, som efterfølgende kører et tæt parløb med Mia i opklaringsarbejdet.

I kulissen spøger en menighed, men hvilken forbindelse har den til sagen? Er der overhovedet en forbindelse?

Dette er første krimi fra Samuel Bjørk, og det er da en rigtig fin debut som krimiforfatter. Der er en del positive elementer i krimien, men også noget som trækker ned. Det som trækker ned er slutningen. Det er den sidste del af opklaringen som jeg ikke synes om. For egentlig synes jeg jo at krimien bygger en masse op - men bagefter sad jeg bare tilbage med en lidt flad fornemmelse. Det er jo lidt ærgerligt at de sidste 20 sider af krimier kommer til at overskygge de første 450 sider.

Plottet i krimien fungerer rigtig godt, og det er rigtig fint bygget op. Persongalleriet med særlig vægt lagt på Mia og Holger er også rigtig fint. Men for mig var det primært Mia som bar historien, det er også hende jeg føler kom mest ind under huden. Gabriel er et friskt bekendtskab, men på en eller anden led er han lidt Lisbeth Salanders modsætning - modsætningen består nok mest i at Gabriel ud over hackningen lever et helt normalt liv og ikke bærer rundt på nogen traumer.

Men jeg vil da nok også give mig i kast med en krimi mere af Samuel Bjørk, der er ihvertfald lagt op til at det skal være en serie - så det er spændende om jeg så synes den næste binder de løse ender bedre sammen til slut.

God læselyst.


1 kommentar:

  1. Jeg er enig - slutningen er lidt flad og hurtigt overstået. Desværre. Jeg syntes ellers, at resten af bogen var spændende, og så kunne jeg godt lide sammenholdet blandt politifolkene - har læst lige lovlig mange krimier med dysfunktionelle teams :-)

    Mvh.
    Den lille Bogblog

    SvarSlet