onsdag den 29. juli 2020

Den dømte mand af Peer Kaae

Handling
I 1989 blev en 40-årig retarderet mand kendt skyldig i 36 drab. Han havde nemlig tilstået overfor rejseholdsmanden Per Casper, at han foruden at stå bag mordbranden på Hotel Hafnia, der kostede 35 mennesker livet, også havde dræbt en 15-årig pige på Fanø. Erik Solbakke, som manden hed, havde allerede to liv på samvittigheden og blev dermed Danmarks værste seriemorder. Solbakke tilbragte de resterende 9 år af sit liv på en lukket institution på Lolland.

"Den dømte mand" dykker ned i mysteriet om Erik Solbakke og åbner op for spørgsmålet om, hvorvidt Solbakke nu også var den skyldige. Bogen sætter sig blandt andet ind i Erik Solbakkes tragiske eksistens og det besynderlige venskabelige forhold, der opstod mellem afhøringseksperten Casper og den tilstående Solbakke, der sad inde med forklaringer på adskillige mordgåder. 

Anmeldelse
Peer Kaae skriver nogle formidable True Crime bøger, det synes jeg ikke der kan være tvivl om. 

At Peer Kaae har brugt 2 år på at lave research og skrive denne bog, kan ikke komme bag på nogen. Jeg håber den er med til at ændrer lovgivningen. 

Det er en skræmmende, tåkrummende historie. Det giver mindelser om en retssikkerhed i helt andre lande end hvad jeg forbinder med en retssikkerhed i Danmark. Det er langt fra hvad jeg i min vildeste fantasi havde forestillet mig. 

Erik Solbakkes liv er forstemmende. Nu hvor jeg sidder og skal skrive anmeldelsen sidder jeg med tårer i øjnene - fordi at jeg føler han er blevet svigtet af alle ikke mindste af adoptiv forældrene og ikke mindst af både de sociale og politi-myndighederne.

Det er da helt oplagt at Erik Solbakke har fortalt Per Casper det han ville høre, for at han skulle komme og besøge ham eller køre en tur med ham.

En ting er at anklagemyndigheden vælger at tro på at han er skyldig, men at forsvarer åbenlyst er af samme mening. Der er himmelråbene. 

Det er en yderst vigtig bog, som jeg er mere end glad for at jeg har læst. Den sætter virkelig spot på et reelt problem.

Tak for det Peer Kaae.

Krimihjerte giver Den dømte mand af Peer Kaae 💖💖💖💖💖💖ud af 6 mulige.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar