mandag den 11. november 2013

Ugens forfatter er Stephanie Caruana


1. Hvornår begyndte du at skrive krimier?
Jeg har været seks år undervejs med min roman, men jeg var faktisk ikke klar over, at det var en krimi til at begynde med. Jeg kan huske, jeg var i Berlin, da jeg hviskede til min veninde, at jeg nok skrev på en krimi. Jeg havde det som om, jeg sprang ud af skabet! Og inden da sneg jeg mig jo til Horsens som en eller anden kærlighedssyg hang-around. Det gør jeg stadig, selvom jeg nu er en del af det.

2. Hvad fik dig til at skrive netop krimier?
Historien faldt først i hak for mig, da jeg kunne se, at mord var en naturlig følge af de personer og begivenheder, jeg gerne ville skrive om. Og så var det logikken i opklaringsarbejdet; hvis det nu var sådan, det skete, hvad ville man se efter, hvordan kunne det lade sig gøre og hvilke fejlslutninger ville efterforskerne gøre sig? Omvendt kunne jeg også se, at den måde, jeg skriver på og de emner, jeg har med i bogen, måske ikke passer ind i den traditionelle krimiform. Jeg prøver at udfordre genren, men jeg er jo også nødt til at forholde mig til, at der er nogle rammer for den.

3. hvad læser du helst ebøger eller papirudgaven?
Papir! Nok mest fordi jeg ikke har en gadget, der kan læse ebøger.

4. kan du leve af at skrive krimier?
Nej, eller rettere - det tror jeg ikke! Jeg er jo netop lige udkommet, men jeg er enormt ydmyg overfor, at folk jeg ikke kender, vil købe min bog. At jeg en dag skulle tjene på det, og sågar tjene så meget, at jeg kan opgive mit lønarbejde, ligger fjernt. Men en dag…

5. Hvor meget fylder research delen for en krimi?
For mig ikke så meget. Der er så mange dygtige, garvede krimiforfattere, som går dybt ind i retsmedicin og politiprocedurer eller komplicerede internationale konspirationer, f.eks. Vincentz, Krefeld og Blædel, og det gør de så godt. Jeg vil hellere bruge mit eget krudt på sproget og personerne, få dem til at leve for læseren.

6. Kan du beskrive hvordan du har det lige omkring udgivelsen af en af dine krimier?
Jeg har været og er euforisk over at debutere! Den kommer ud på et ret turbulent tidspunkt i mit liv, så der har været dage, hvor det almindelige hverdagsliv får mig ned på jorden. Det er fint med fem stjerner og at sige noget i avisen, men ’kan vi lægge det fotoshoot, så jeg kan nå at hente børn?’. Men jeg nyder det. At fortælle om bogen, læse op. Det er nu og her, hvem ved, hvor længe det varer?

7. Kunne du tænke dig at møde Mickey Liebermann?
Ja! Jeg har jo lavet ham lidt lækker… men han vil nok brokke sig og stille krav, hvis han skal stille op i en to’er. Det håber jeg, han vil. Jeg ville nok købe ham en superlækker kaffe på et listigt sted på Nørrebro. Han er jo lidt af en hipster.

8. Hvad synes du fordelen er ved at blive udgivet via et forlag fremfor som selvudgiver?
Som debutant ville jeg simpelthen ikke have været mit forlag foruden. Jeg har et helt uovertruffen samarbejde med min redaktør på Rosinante, og jeg føler virkelig at dem fra forlaget er mine allierede. Men det har været udfordrende til tider. Bogen er helt klart blevet min og den bog, jeg gerne ville skrive - men det var den ikke blevet, hvis jeg havde stået med det alene.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar