mandag den 25. august 2014

Anmeldelse af Birgitte Dyrbergs "Kidnappet"

Birgitte Dyrberg debuterer med denne erotiske krimi. Som i bund og grund handler om trafficking i al sin hæslighed.

En gruppe unge litauiske piger bliver lovet et job hos en ejendomsmægler i København, det er selvfølgelig slet ikke den form for arbejde som pigerne får "tilbudt". Tilbudt er nok så meget sagt, for da de først er mødt op på parkeringspladsen er det så som så med frivilligheden. Allerede på turen til Danmark i lastrummet på en lastbil, bliver pigerne udsat for grov vold og voldtægt. Efter at de er kommet til bestemmelsesstedet fordeles de på 4 forskellige bordeller i København.

Politiets top er flittige gæster i stripklubben, hvor også et af bordellerne drives fra. Ejeren har derfor en klemme på politidirektøren, men også Københavns overborgmester er fast kunde. Da denne en aften kører galt på vejen hjem fra et besøg i Stripklubben, går det galt. Han forulykker, og et 5 årigt barn bliver dræbt i færdselsulykken.

Herefter bliver 2 PET-betjente indblandet i sagen. I forbindelse med opklaringen af de mord som følger i kølvandet, kommer PET langt omkring.

Det er en ganske udmærket krimi. Plottet er godt bygget op, og jeg gættede ikke sammenhængen før den fremgik af krimien.

Persongalleriet er malende beskrevet. Dog har jeg det lidt svært med PET-betjenten Kirsten - for hvorfor er det at det er ok for hende at gå i seng med en kollega, men ikke for hendes mand at gøre det samme?

Krimien er en forholdsvis kort en af slagsen. En rigtig stor del af krimien er sexbeskrivelser. Det er faktisk, synes jeg, desværre med til at trække den ned i vurderingen. Det er ikke fordi at der ikke må være sex i en krimi, men det skal ligesom falde naturligt. Faktisk er jeg ret så ligeglad med hvor ofte og hvordan de 2 PET-betjente dyrker sex, hvordan fangevogterne for de litauiske misbruger piger. Det er ikke noget som tilfører noget til krimien.

Bagefter sidder jeg tilbage med en oplevelse af at det var meget mere væsentligt at få beskrevet sexscenerne end processen med opklaringen.

Alt i alt synes jeg det var en god krimi, om end jeg synes der var for meget sex i krimien og særligt i forhold til at den var på 240 sider.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar