onsdag den 17. juni 2015

Interview fra Krimimessen med Tove Alsterdal

På Krimimessen i Horsens den 22. marts 2015 var jeg så heldig at få et interview med Tove Alsterdal.

Hvordan er din skriveproces? Har du nogen særlige vaner?
Nej jeg har ikke noget særligt jeg må gøre for at skrive. Når mine børn har været sendt i skole, så har jeg siddet hjemme og skrevet. Ellers så går jeg ind på kontoret og sætter mig. Helt enkelt. Nej jeg kan ikke have musik, nej jeg må bare sætte mig og arbejde. Senere går jeg en tur.

Læser du selv krimier?
Ikke så meget efter jeg selv begyndte at skrive. Jeg er også redaktør for Liza Marklund. I starten læste jeg næsten alt både svensk, norsk og dansk. Men siden jeg selv er startet at skrive er næsten stoppet med selv at læse krimier. Nu er det ikke underholdning længere, nu er det mit arbejde. Så nu vil jeg hente min inspiration andre steder fra.

Hvorfor elsker du krimier?
Jeg synes, ud over at det er spændingen. Det at læse er noget aktivt. Man er med til at genopdage historien og man er med til at løse gåden på en måde. Jeg kan godt lide det folkelige ved det, at alle læser det. At alle kan være med, og få noget ud af det. Der er mange forskellige læsere.

Hvilken betydning tror du bogbloggere har nu og i fremtiden?
Jeg tror at de får rigtig stor betydning. Aviserne havde rigtig stor betydning før, men nu henter man sine informationer på så mange forskellige måder. Nu er det jo sådan at man nærmest bliver ven med sin bogblogger. Man føler at det er nogen som man kender. Så det er lidt som venner der anbefaler. Så jeg tror bare at der betydning bliver større og større.

Kunne du tænke dig at møde din egen hovedperson in-real-life?
Ja det kunne jeg godt tænke mig. Hun gør det jo lidt svært for sig selv, min hovedperson i "lad mig tage din hånd". Hun er meget optaget af at alt skal være perfekt. At skabe det perfekte liv. Det som er hårdt og ikke så rart - det er også en del af livet. Det kan ikke bare lyst og ligetil. Jeg ville gerne møde hende, og byde hende på en øl og så skulle vi sidde og snakke om at tage det roligt, du kan godt og du er cool som du er.

Synes du det er blevet nemmere eller sværere at skrive set over tid?
Det bliver lidt lettere fordi at man ved at man kan. Selv om det er svært i dag, så ved man at man godt kan. Det som gør det sværere er at jeg synes det svært at skrive krimi fordi der findes så mange kliche'er og så mange der skriver. Vi har jo skrevet rigtig mange krimier i hele Skandinavien. I de sidste 20 år, så findes der et mord som ikke er begået - findes der noget som ikke er skrevet allerede. Ambitionerne gør jo også at man gerne vil gøre det bedre hver gang. Jeg vil hele tiden også gerne fortælle flere historier.

Har du været de steder som du skriver om?
Ja jeg har været alle de steder jeg skriver om. Jeg laver rigtig meget research. I den sidste bog hvor noget af den foregik i Buenos Aires - jeg måtte gå på alle gaderne og pladserne. Jeg måtte finde alle husene hvor hun skulle bo. Jeg vil have at alt skal være som om det er sandt, som om det faktisk kunne være foregået.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar